Συνολικές προβολές σελίδας

Σάββατο, 29 Οκτωβρίου 2011

Δύσκολο το στοίχημα της Ελλάδας για δέκα χρόνια



Της ΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΣΠΑΝΟΥ 

Συμβαίνουν όλα για πρώτη φορά: Η αναδιάρθρωση χρέους κράτους της Ευρωζώνης. Η συμφωνία των τραπεζών να αναλάβουν τη μισή ευθύνη για μια οικονομική καταστροφή. Η ενεργοποίηση μόνιμου μηχανισμού επιτήρησης του δημοσιονομικά άρρωστου μέλους. Η ανάπτυξη προγράμματος στήριξης με βάθος δεκαετίας. Η υποκατάσταση της κοινοτικής διαδικασίας από το πολιτικό σόλο μιας κυβέρνησης (της γερμανικής).

Για την πρώτη χώρα της Ευρωζώνης που μπαίνει σε διαδικασία «ελεγχόμενης χρεοκοπίας», ξεκινά μια δεκαετία δύσκολης προσαρμογής, με νέους κανόνες. Αφού, στο εξής, τα ελλείμματα δεν θα καλύπτονται από δάνεια τρίτων, αλλά κάθε «τρύπα» στα δημοσιονομικά θα επηρεάζει άμεσα την καταβολή μισθών και συντάξεων.

Ο αιφνιδιασμός των αγορών, των διεθνών media και όλων των ηγεσιών του Πρώτου Κόσμου, ήταν ευχάριστος. Παρότι οι αποφάσεις της Συνόδου Κορυφής, που ολοκληρώθηκε τα ξημερώματα της Πέμπτης στις Βρυξέλλες, δεν είναι άμεσης απόδοσης. Το νέο πρόγραμμα (δανεισμός 100 δισ. ευρώ μέχρι το 2014) θα πρέπει να συμφωνηθεί έως το τέλος του 2011. Και η ανταλλαγή ομολόγων («κούρεμα») να εφαρμοστεί στις αρχές του 2012.

Το χρονοδιάγραμμα δεν είναι καθόλου τυχαίο. Άρρητη προϋπόθεση, για την υλοποίηση της συμφωνίας, είναι η παραγωγή πρωτογενούς πλεονάσματος, ώστε οι εταίροι να αναλάβουν το ελληνικό χρέος, καλύπτοντας τις εξωτερικές δανειακές υποχρεώσεις. Τα ελλείμματα (του προϋπολογισμού και του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών) θα αποτελούν στο εξής αμιγώς εσωτερική υπόθεση (τόσα τα έξοδα όσα και τα έσοδα).

Μέχρι το τέλος του χρόνου, η συμφωνία θα περνά από τα σαράντα κύματα, της επικύρωσης από τα εθνικά κοινοβούλια, και των διαβουλεύσεων με τους ιδιώτες πιστωτές, για τις τεχνικές λεπτομέρειες. Ως τότε, θα έχει φανεί αν η εξέλιξη αυτή εκλαμβάνεται από το παγκόσμιο χρηματοπιστωτικό σύστημα ως «πιστωτικό γεγονός» (όχι, εκτός παράλογου απροόπτου). Θα έχει φανεί, επίσης, κατά πόσον οι αγορές θα πειστούν ότι το ελληνικό χρέος μπαίνει σε τροχιά βιωσιμότητας, και ότι η ελληνική περίπτωση είναι μοναδική. Ή αν διατηρούν ισχυρές αμφιβολίες.

Σε εθνικό επίπεδο, έχει σημασία ότι το ελληνικό βαγόνι προσδένεται μακροπρόθεσμα στο ευρωπαϊκό τρένο. Κατά κάποιον τρόπο, οι θεσμικοί εταίροι αναλαμβάνουν τον Έλληνα ασθενή. Και δεσμεύονται να παλέψουν για την ίασή του, μέχρι να μπορέσει να σταθεί στα πόδια του. Δηλαδή, να ξαναβγεί για δανεισμό στις αγορές.

Κοινοτικές πηγές εξηγούν ότι η μείωση του ελληνικού χρέους δεν θα είναι «αναίμακτη». Θα συνοδευτεί από πολλά χρόνια σκληρής λιτότητας και από αναγκαστική προσαρμογή στις νέες συνθήκες, που διαμορφώνονται, με το τέλος των δανείων για εσωτερική χρήση.

Η θεραπεία προβλέπει εξασφάλιση ρευστότητας (νέος δανεισμός), στήριξη του τραπεζικού συστήματος, επιτάχυνση των ιδιωτικοποιήσεων, ενεργοποίηση του γερμανικού επενδυτικού προγράμματος «Ήλιος» (παραγωγή ηλιακής ενέργειας στην ελληνική επικράτεια, που θα εξάγεται στις ευρωπαϊκές αγορές), και ενίσχυση των μηχανισμών παρακολούθησης της εφαρμογής του ελληνικού προγράμματος. «Όπως ζήτησε η ελληνική κυβέρνηση», σύμφωνα με την αναφορά, που περιλαμβάνεται στα Συμπεράσματα της Συνόδου.

Επισημαίνεται ότι η ευθύνη εκτέλεσης του προγράμματος είναι ελληνική. Περιγράφεται ο νέος τρόπος επιτήρησης: μια πολυμελής ομάδα, που θα περιλαμβάνει και εθνικούς εμπειρογνώμονες, θα συνδράμει την τρόικα στην αξιολόγηση της τήρησης των συμφωνηθέντων. Αυτός ο νέος ρόλος θα καθοριστεί στο Μνημόνιο Συμφωνίας, το οποίο αναμένεται να αποτελέσει κεντρικό θέμα στην εσωτερική πολιτική αντιπαράθεση.

Η νέα διαδικασία επιτήρησης, πρακτικά, σημαίνει ότι δεν θα πηγαινοέρχονται οι εκπρόσωποι της τρόικας ανά τρίμηνο. Θα βρίσκονται μόνιμα εδώ τεχνοκράτες, συνεργαζόμενοι με την Κομισιόν, την ΕΚΤ και το ΔΝΤ, χωρίς άμεσες εκτελεστικές αρμοδιότητες. Πλην με ουσιαστικό ρόλο, την άρση των αδιεξόδων όπου παρατηρούνται, σε ζωντανό χρόνο.

Η απόφαση των Βρυξελλών είναι εποικοδομητικά ασαφής. Όσο χρειάζεται για να μην δημιουργηθούν εντυπώσεις βίαιων ανατροπών (η Συνθήκη της Λισαβόνας, την οποία η Άνγκελα Μέρκελ θέλει να αλλάξει, δεν προβλέπει διαδικασία άρσης δημοσιονομικής κυριαρχίας).

Είναι όμως και αρκετά συγκεκριμένη ως προς την κατεύθυνση: της ενοποίησης των οικονομικών πολιτικών, ώστε να αποφεύγονται οι αποκλίσεις. Για παράδειγμα, καλούνται τα κράτη να υιοθετήσουν, ως το 2012, κανόνες για ενσωμάτωση του πακέτου σταθερότητας και ανάπτυξης σε εθνική νομοθεσία, κατά προτίμηση με ισχύ συνταγματικών διατάξεων. Και κατοχυρώνεται η διαβούλευση με την Κομισιόν, για σημαντικές αλλαγές στην οικονομική ή τη δημοσιονομική πολιτική, των οποίων οι επιπτώσεις είναι πιθανό να διαχυθούν σε άλλες χώρες.

Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο εξήρε τις προσπάθειες της Ιρλανδίας, χαιρέτησε την πρόοδο που σημειώνει η Πορτογαλία, αναφέρθηκε εγκωμιαστικά στις πρωτοβουλίες της Ισπανίας και ενθάρρυνε την Ιταλία να προχωρήσει σε μεταρρυθμίσεις. Απέφυγε να ασκήσει κριτική στις ελληνικές αστοχίες. Αυτό αποδίδεται, από διπλωματικές πηγές, στη συναίσθηση του Βερολίνου, ότι για την κυβέρνηση Παπανδρέου τα δύσκολα είναι μπροστά και η ελληνική τραγωδία βρίσκεται στην «Πάροδο», μόλις στο πρώτο χορικό. 



Isotimia.gr

Δημοσκόπηση-σοκ μετά το “κούρεμα”



Η πρώτη δημοσκόπηση που διενεργήθηκε μετά την ανακοίνωση της απόφασης της Συνόδου Κορυφής των Βρυξελλών για το «κούρεμα» του ελληνικού χρέους σε ποσοστό 50%, αποκαλύπτει μια κοινωνία σε πλήρη άρνηση. Τόσο της Κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, όσο και της Συμφωνίας των Βρυξελλών, αν και η πλειοψηφία των πολιτών επαναλαμβάνει τη συνεπή ευρωπαϊκή προτίμηση, μέσω της επιθυμίας παραμονής στην ευρωζώνη.
Η δημοσκόπηση διενεργήθηκε από την εταιρεία «Κάπα Research» για λογαριασμό του «Βήματος της Κυριακής», και δείχνει ότι η Νέα Δημοκρατία έχει διευρύνει τη διαφορά της από το ΠΑΣΟΚ στα επίπεδα του 7,5% (22,2%-14,7%), με το κυβερνών κόμμα να… ξύνει τον πάτο του βαρελιού, ως προς τη συσπείρωσή του, καθώς κινείται πλέον κάτω από το 15%, με τάση για περαιτέρω πτώση.
Ψηλά καταγράφεται και η αδιευκρίνιστη ψήφος, στα επίπεδα του 26,5%, ενώ τα υπόλοιπα κόμματα «πριμοδοτούνται» από τους πολίτες ως εξής: Στο 9,1% το ΚΚΕ, στο 6,3% ο Λαϊκός Ορθόδοξος Συναγερμός, στο 5,1% ο ΣΥΡΙΖΑ, στο 4,2% η Δημοκρατική Αριστερά, στο 3,4% οι Οικολόγοι, στο 2,6% η Δημοκρατική Συμμαχία και στο 1,8% το Άρμα Πολιτών.
Εξαιρετικό ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα ποιοτικά στοιχεία της δημοσκόπησης, που αποκαλύπτουν τηνεσωτερική οργή της κοινωνίας, προϊδεάζοντας για αχαρτογράφητα ύδατα, ως προς το πώς θα εκφραστεί, αν και… πήραμε μια ιδέα στις παρελάσεις της 28ης Οκτωβρίου.
Οι πολίτες λοιπόν αποτιμούν αρνητικά και μάλλον αρνητικά τη Συμφωνία των Βρυξελλών, σε ποσοστό 58,9%, έναντι 35,7% που βλέπει θετικά στοιχεία στο «κούρεμα» του ελληνικού χρέους.
Το 54,2% προτιμά να γίνει δημοψήφισμα για τη νέα δανειακή σύμβαση, έναντι 40% που προτιμά να ψηφιστεί από τη Βουλή, ενώ το 45,5% δηλώνει ότι θα ψηφίσει κατά μιας τέτοιας σύμβασης, έναντι 35,2% υπέρ.
Το 72,5% τάσσεται υπέρ της παραμονής της Ελλάδας στη ζώνη του ευρώ, χωρίς ωστόσο να… προχωρεί τη συλλογιστική του πιο μακριά, ενώ μόλις το 19,5% θα επιθυμούσε την εθνική απομόνωση της επιστροφής στη δραχμή, με τις αναμενόμενες αρνητικές συνέπειες.
Το ακόμη πιο ενδιαφέρον εύρημα της δημοσκόπησης της «Κάπα Research» για το «Βήμα της Κυριακής» ωστόσο, εντοπίζεται στο πως προσεγγίζουν οι Έλληνες το θέμα της ξένης επιτήρησης, δηλαδή της αυστηρής εποπτείας για την οποία έχει μιλήσει ανοικτά η Άνγκελα Μέρκελ.
Έτσι, το 48,8% θεωρεί την εποπτεία αρνητική εξέλιξη, υπογραμμίζοντας ότι περιορίζει την εθνική κυριαρχία της Ελλάδας. Το 29,8% τη θεωρεί δυσάρεστη αλλά αναγκαία εξέλιξη, προκειμένου να καταφέρει η Ελλάδα να εξελιχτεί σε ανταγωνιστική χώρα, ενώ το 20,3% την αποτιμά ως θετική εξέλιξη, που παρακάμπτει τις αγκυλώσεις του ελληνικού πολιτικού συστήματος.
Τα ευρήματα της δημοσκόπησης δείχνουν ότι η ελληνική κοινωνία κοχλάζει με συναισθήματα οργής και αγανάκτησης, ζητώντας αλλαγή. Ώστε να μείνει η χώρα όρθια στα πόδια της.


Statesmen.gr

Η Δημοσκόπηση κρύβει αλήθειες ...



Την δημοσκόπηση της Κάπα Research στο Βήμα την είδατε ;;;

Το εύκολο συμπέρασμα είναι ότι η Ν.Δ περνά άνετα με 7,5μονάδες το ΠΑ-ΣΟΚ και είναι πρώτο κόμμα.

Ένα άλλο εύκολο συμπέρασμα είναι ότι η αυτοδυναμία είναι όνειρο θερινής νυκτός μια και μιλάμε για εξακομματική(και βάλε...) βουλή ...

Πάμε όμως στις κρυμμένες αλήθειες.
Η τακτική της Δημοκρατικής Συμμαχίας να τα "ρίχνει" και στο ΠΑ-ΣΟΚ και στην Ν.Δ κρατώντας ΙΣΕΣ αποστάσεις και πολλές φορές κριτικάροντας την ΑΝΤΙΠΟΛΙΤΕΥΣΗ περισσότερο από την κυβέρνηση αποδεικνύεται για μία ακόμα φορά λανθασμένη.
Θα είναι (όπως δείχνουν οι δημοσκοπήσεις) το ΜΟΝΟ νέο κόμμα που ενώ γεννήθηκε ΜΕΣΑ στην βουλή του 2009 , μάλλον δεν θα τα καταφέρει να βρίσκεται στην επόμενη !!!
Αυτό όμως θα πρέπει να το πιστωθούν η Πρόεδρός της και τα ηγετικά της στελέχη που δεν μπορούν να κρύψουν την προσωπική τους πικρία όποτε και για οποιοδήποτε θέμα μιλήσουν.
Η σημαντικότερη αλήθεια  που κρύβει όμως αυτή η δημοσκόπηση βρίσκεται στην ΑΠΑΞΙΩΣΗ που κάνει ο πολύς κόσμος στα κόμματα.
ΚΑΝΕΝΑ κόμμα δεν μπορεί να είναι ευχαριστημένο με τα ποσοστά που λαμβάνει.
Ούτε κάν η Ν.Δ (παρά την πρωτιά της) ούτε κάν το ΚΚΕ.
Ο κόσμος θεωρεί ΟΛΑ ανεξαρτήτως τα κόμματα που υπάρχουν σαν ΥΠΕΥΘΥΝΑ για την κατάσταση της χώρας.
Για την ώρα δεν έχει βρεθεί ακόμα χώρος εκτόνωσης αυτής της δυσαρέσκειας και όσο περισσότερο αργούν οι εκλογές τότε τόσο περισσότερος χρόνος δίνεται στον σχηματισμό αυτού του χώρου που θα απορροφήσει την δυσαρέσκεια...



Antilogos-gr

Σόιμπλε: Μακρύς ο δρόμος για την επίλυση της κρίσης




Η Ευρώπη έχει μπροστά της μακρύ δρόμο για να επιλύσει την κρίση, φέρεται να δήλωσε ο υπουργός Οικονομικών της Γερμανίας, σημειώνοντας ότι μια βασική παράμετρος είναι να εφαρμόσει η Ιταλία τις μεταρρυθμίσεις που έχει υποσχεθεί.
Σε συνέντευξή του που θα δημοσιευτεί την Δευτέρα στο περιοδικό Σπίγκελ ο Σόιμπλε είπε ότι οι Ευρωπαίοι ηγέτες έκαναν ένα σημαντικό βήμα προς τα εμπρός στη σύνοδο κορυφής των Βρυξελλών αλλά αυτή δεν θα είναι η τελευταία φορά που συναντώνται για το συγκεκριμένο θέμα.
«Έχουμε ακόμη μακρύ δρόμο μέχρι να λύσουμε όλα τα προβλήματα. Αλλά η πιθανότητα να επιτύχουμε έχει αυξηθεί από την περασμένη εβδομάδα», τόνισε.
Όταν ρωτήθηκε αν το Ευρωπαϊκό Ταμείο Στήριξης αρκεί για μια ενδεχόμενη διάσωση της Ιταλίας, ο Γερμανός υπουργός απάντησε ότι το ερώτημα αυτό είναι άσχετο επειδή η Ιταλία πρέπει απλώς να κάνει τη δουλειά της και να εφαρμόσει μεταρρυθμίσεις για να μειώσει το έλλειμμα και να προωθήσει την οικονομική ανάπτυξη.
«Η Ιταλία έχει δηλώσει ότι είναι ανοιχτή σε μεταρρυθμίσεις. Τώρα πρέπει να τις εφαρμόσει. Η Ευρώπη λειτουργεί με πράξεις και όχι με τον έναν να καθησυχάζει τον άλλο ότι είναι καλός άνθρωπος», είπε, προσθέτοντας ότι αν η Ρώμη δεν κάνει αυτά που πρέπει οι χρηματαγορές θα αντιδράσουν αναλόγως.
Αναφερόμενος στο θέμα της Ελλάδας, ο Σόιμπλε είπε ότι μολονότι η Ευρώπη προτιμά ένα εθελοντικό «κούρεμα» του χρέους από τις τράπεζες, «δεν αποκλείεται να ακολουθηθεί και ένας λιγότερο συναινετικός δρόμος».
Η γερμανική εφημερίδα Βελτ αμ Ζόνταγκ φιλοξένησε δηλώσεις του επικεφαλής του Διεθνούς Ινστιτούτου Χρηματοοικονομικής (IIF) Τσαρλς Νταλάρα στις οποίες σημείωσε ότι τουλάχιστον 9 στις 10 τράπεζες θα αποδεχτούν την απομείωση κατά 50% των ελληνικών ομολόγων που έχουν στα χαρτοφυλάκιά τους.








www.kathimerini.gr με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

Dallara: Αισιόδοξος για μεγάλη συμμετοχή των τραπεζών στο haircut



Την πεποίθησή του ότι η εθελοντική συμμετοχή των τραπεζών στο κούρεμα των ελληνικών ομολόγων θα είναι «πολύ υψηλή», εξέφρασε ο επικεφαλής του Ινστιτούτου Διεθνούς Χρηματοοικονομικής (IIF), Charles Dallara. 

“Θεωρώ ότι είναι πολύ νωρίς για να πούμε το ακριβές ποσοστό και υπάρχουν όροι στην ανταλλαγή που δεν έχουν καθοριστεί μέχρι στιγμής. Σε κάθε περίπτωση, είμαι βέβαιος ότι η συμμετοχή θα είναι πολύ υψηλή», δήλωσε σε συνέντευξή του στο «Έθνος» ο επικεφαλής του IIF, όπως μεταδίδει το Dow Jones Newswires.

Σχολιάζοντας την απόφαση της Συνόδου Κορυφής της 26ης Οκτωβρίου ο κ. Dallara την χαρακτήρισε «ιστορική». «Είναι μια ιστορική συμφωνία και είμαι πολύ ενθαρρυμένος. Πιστεύω ότι δημιουργεί μια ιστορική ευκαιρία για την Ελλάδα», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Dallara.


Πηγή:www.capital.gr

Ασυνήθιστη για την εποχή χιονοθύελλα πλήττει τις ανατολικές ΗΠΑ




Ο χειμώνας έφτασε νωρίς φέτος στις βορειοανατολικές ΗΠΑ αφού μια χιονοθύελλα, γεγονός σπάνιο για τον Οκτώβριο, κάλυψε μεγάλο μέρος της Ανατολικής Ακτής, προκαλώντας σοβαρά προβλήματα στην ηλεκτροδότηση των νοικοκυριών.
Μέχρι το μεσημέρι σε πολλές περιοχές το χιόνι έφτανε τα 30 εκατοστά ενώ 10.000 άνθρωποι στην Πενσιλβάνια, το Μέριλαντ και τη Δυτική Βιρτζίνια είχαν μείνει χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα.
Οι μετεωρολόγοι προβλέπουν ότι το Χάρτφορντ, το Κονέκτικατ, το Άλενταουν, η Πενσιλβάνια και το Γουόρστερ της Μασαχουσέτης θα πληγούν ιδιαίτερα από τη χιονοθύελλα και τις χαμηλές θερμοκρασίες.
Τα χιόνια στα τέλη Οκτωβρίου δεν είναι πρωτοφανές φαινόμενο όμως συνήθως ξεκινούν πολύ αργότερα. Στη Βοστόνη αρχίζει να χιονίζει περίπου στα τέλη Νοεμβρίου ενώ η Νέα Υόρκη και η Φιλαδέλφεια βλέπουν τις πρώτες νιφάδες στα μέσα Δεκεμβρίου. Αυτό το σαββατοκύριακο όμως στη Νέα Υόρκη το χιόνι μπορεί να φτάσει ακόμη και τα δέκα εκατοστά.
(ΑΠΕ-ΜΠΕ)

Στους χαλεπούς καιρούς ζητείται εθελοντική προσφορά και κοινωνική αλληλεγγύη.




Η οικονομική κρίση αγγίζει και θα αγγίξει περισσότερο όλους μας. Άλλους περισσότερο και άλλους λιγότερο. 
Πολλοί συμπολίτες κινδυνεύουν να περάσουν από την φτώχεια στην εξαθλίωση. 
Είναι καθήκον του κάθε πολίτη, ο οποίος δεν είναι «άτομο» αλλά «άνθρωπος»,  να είναι τουλάχιστον αλληλέγγυος. 
Έχουμε σήμερα ένα σύστημα κοινωνικής προστασίας κομμένο και ραμμένο στα μέτρα των... ισχυρών ομάδων, αλλά εντελώς ακατάλληλο και ανέτοιμο να αντιμετωπίσει τις κοινωνικές συνέπειες της κρίσης. Τα προσεχή χρόνια, με την φτωχοποίηση της μεσαίας αστικής τάξης και την εξαθλίωση των φτωχών στρωμάτων, η ελληνική κοινωνία θα αντιμετωπίσει πρωτόγνωρα προβλήματα.Μια ολική διάσπαση του κοινωνικού ιστού θα επιφέρει μεταξύ άλλων και πρόβλημα επιβίωσης για μεγάλο κομμάτι του πληθυσμού.
Καλούμαστε ως πολίτες, ως άνθρωποι και ως μέλη του κοινωνικού συνόλου, ανεξάρτητα ιδεολογικοπολιτικής τοποθέτησης και πιστεύω, ανεξάρτητα από προηγούμενες εντάξεις και δεσμεύσεις,  να επεξεργαστούμε και να υλοποιήσουμε και με την συνεργασία έγκυρων φορέων κοινωνικής αλληλεγγύης, ένα πρόγραμμα μορφών δράσης κοινωνικής αλληλεγγύης και προστασίας.
Θέλω να πιστεύω ότι οι επιστημονικοί και συνδικαλιστικοί φορείς όλων των τάξεων και επαγγελμάτων, τα συνδικάτα, τα κινήματα πολιτών, οι εθελοντικές ομάδες, η Αυτοδιοίκηση αλλά και μεμονωμένοι πολίτες μπορούν,  θέλουν και θα κάνουν περισσότερο από ένα κάτι, για να απλώσουμε ένα δίκτυ προστασίας απέναντι στους ανθρώπους που η κρίση δεν τους θίγει μόνο οικονομικά αλλά τους ισοπεδώνει και τους εξοβελίζει. 
Καθένας μπορεί να διατηρήσει την αυτονομία του και την δυνατότητα του με βάση την δική του φυσιογνωμία να αντισταθεί, να διεκδικήσει, να δράσει με τον τρόπο που θα επιλέξει.
Όλοι μαζί όμως σαν Ενεργοί Πολίτες Κοινωνικής Αλληλεγγύης μπορούμε και πρέπει να δημιουργήσουμε το δίκτυ προστασίας και αλληλεγγύης. Να το κάνουμε άμεσα και με πρώτο μέλημα την επιβίωση, την σωματική και ψυχική υγεία, την μόρφωση και την παιδεία. 
Και προς τούτο
ΠΡΟΤΕΙΝΩ:
Στην παρούσα συγκυρία και με την προδιαγραφόμενη εξέλιξη σημαντικής υποβάθμισης του βιοτικού επιπέδου για την πλειοψηφία  των κατοίκων της χώρας, πρέπει οι πολίτες μαζί με τους αιρετούς της Δημοτικής Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τους πολιτικούς και κοινωνικούς παράγοντες του κάθε Δήμου,
να δεσμευτούν και να συμφωνήσουν σε ένα:
«ΤΟΠΙΚΟ ΣΥΜΦΩΝΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ»
και να το υλοποιήσουν, στο πνεύμα της αλληλεγγύης και όχι της φιλανθρωπίας,
 με δομές αλληλοβοήθειας:

1. "Κοινωνικό Παντοπωλείο"
Σε κάθε δήμο (εκεί που δεν έχουν ήδη δημιουργηθεί) δημιουργείται"Κοινωνικό Παντοπωλείο". Παρέχει δωρεάν είδη παντοπωλείου σε άπορες οικογένειες που αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα, βάσει συγκεκριμένων κοινωνικών κριτηρίων, σε συνεργασία με κοινωνικές υπηρεσίες του Δήμου και με την επίδειξη ειδικής κάρτας.

2. "Κοινωνικό Ιατρείο - Φαρμακείο"
Σκοπός η κάλυψη πρωτογενών αναγκών σε πρωτοβάθμιες ιατρικές υπηρεσίες και φάρμακα απόρων ασθενών. Με συμμετοχή εθελοντικής προσφοράς από ιατρούς και φαρμακοποιούς στον κάθε δήμο σε κτίριο του δήμου ή εθελοντικής προσφοράς κάποιου ιδιοκτήτη. Έκδοση Βιβλιαρίου Απορίας Ανασφάλιστου σε συνεργασία με κοινωνικές υπηρεσίες του Δήμου.

3. "Κοινωνικό Γραφείο Νομικής Στήριξης"
Σκοπός η κάλυψη πρωτογενών αναγκών σε νομικές υπηρεσίες. Με συμμετοχή εθελοντικής προσφοράς από νομικούς (δικηγόρους, συμβολαιογράφους, κλπ), εν ενεργεία ή συνταξιούχους, στον κάθε δήμο σε κτίριο του δήμου ή εθελοντικής προσφοράς κάποιου ιδιοκτήτη. Με χρησιμοποίηση Βιβλιαρίου Απορίας- Ανασφάλιστου σε συνεργασία με κοινωνικές υπηρεσίες του Δήμου.

4. "Κοινωνικό Γραφείο Ψυχολογικής – Κοινωνικής  Στήριξης"
Σκοπός η κάλυψη πρωτογενών αναγκών για ψυχοκοινωνική στήριξη.  Με συμμετοχή εθελοντικής προσφοράς από ψυχιάτρους, ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς, εν ενεργεία ή συνταξιούχους, στον κάθε δήμο, σε κτίριο του δήμου ή εθελοντικής προσφοράς κάποιου ιδιοκτήτη. Με χρησιμοποίηση Βιβλιαρίου Απορίας- Ανασφάλιστου σε συνεργασία με κοινωνικές υπηρεσίες του Δήμου.

5. "Κοινωνικό Ολοήμερο Σχολείο"
Σκοπός του προγράμματος είναι να αναπληρωθεί το έλλειμμα που παρουσιάζεται ,και που θα επιδεινωθεί, στην δημόσια βασική εκπαίδευση στο θεσμό του ολοήμερου σχολείου.  Σε συνεργασία με τους συλλόγους Γονέων και την συμμετοχή ενεργών ή συνταξιούχων εκπαιδευτικών, στα σχολεία του κάθε Δήμου.

6. "Κοινωνικό Φροντιστήριο Αλληλεγγύης"
Σκοπός του προγράμματος είναι να προσφερθεί η απαιτουμένη φροντιστηριακή στήριξη σε μαθητές που δεν έχουν οικονομική δυνατότητα. Τα μαθήματα θα περιλαμβάνουν τόσο μαθήματα στήριξης για τις πανελλαδικές εξετάσεις όσο και μαθήματα ξένων γλωσσών. Το πρόγραμμα θα οργανωθεί από την τοπική ΕΛΜΕ με την στήριξη του Δήμου και θα διδάσκουν εθελοντές καθηγητές εν ενεργεία και συνταξιούχοι.

7. "Κοινωνικό Ανταλλακτήριο"
Σκοπός του προγράμματος είναι η λειτουργία από τον Δήμο, σε κτίριο του Δήμου, με υπαλλήλους του και εθελοντές ενός ανταλλακτηρίου ειδών. Βιβλία, ρούχα, μικροσκόπια, διακοσμητικά αντικείμενα κλπ σε καλή κατάσταση και με την αντίστοιχη καμπάνια για προώθηση της φιλοσοφίας «Μην πετάξεις τίποτα... αντάλλαξέ το».  Δημιουργία και λειτουργία ηλεκτρονικής σελίδας "Ανταλλακτήριο" όπου οι ενδιαφερόμενοι θα προσχωρούν στην αμοιβαία προσφορά και ανταλλαγή κάθε είδους  προϊόντων και υπηρεσιών μεταξύ τους χωρίς χρήματα μέσω προσωπικών συνεννοήσεων.

8. "Κοινωνική Στέγη"
Κατάλληλοι επίσης χώροι ιδιοκτησίας του Δήμου μπορεί να αποδοθούν για επαγγελματική χρήση και στέγαση σε  επιχειρήσεις κοινωνικής οικονομίας οι οποίες πρέπει να ενθαρρυνθούν ως έμμεση επιδότηση για την διευκόλυνση της λειτουργίας τους.
Με την νομική έννοια της «θεμιτής κατοχής», και το σκεπτικό ότι μια σχολάζουσα ιδιοκτησία, και όχι μόνο, αξιοποιείται με μεσεγγυητή την αυτοδιοίκηση για σοβαρό κοινωνικό σκοπό, όπως η στέγαση άστεγων.
Κατάλληλα ακίνητα της ΚΕΔ και της Εκκλησιάς και σχολαζουσών κληρονομιών αποδίδονται  μέσω του δήμου σε φτωχές οικογένειες με πολύ χαμηλό τίμημα (διαδικασίες ανάλογες με τα προγράμματα εργατικής κατοικίας) και βασική υποχρέωση των ενοίκων να προβούν στην μερική ανακαίνιση των παραχωρημένων διαμερισμάτων και την καλή συντήρησή τους.

9. "Κοινωνικοί Λαχανόκηποι"
Δημιουργία υποδομών για την διευκόλυνση της «επιβίωσης των δημοτών» και την οικολογική ευαισθητοποίηση, με ταυτόχρονη βελτίωση του αστικού και περιαστικού χώρου και την άμεση επαφή του ευρύτερου πληθυσμού με τις πρακτικές των καλλιεργειών και των κηπευτικών εργασιών.
Ο Δήμος οργανώνει σε κατάλληλους χώρους δημόσιων, μη δασικών γαιών, σύνολα οικογενειακών βιολογικών λαχανόκηπων μικρής επιφάνειας. Στόχος είναι η διευκόλυνση παραγωγής βρώσιμων λαχανικών για τις ανάγκες της οικογενειακής κατανάλωσης (αυτοκατανάλωση), η ενασχόληση «ερασιτεχνών καλλιεργητών» με την γη και μάλιστα με βιολογικές γεωργικές πρακτικές.
Οι ενδιαφερόμενοι –ιδανικά γονείς με τα παιδιά τους- θα μπορούν να μισθώνουν, με συμβολικό αντίτιμο (το οποίο θα εξασφαλίζει τα βασικά λειτουργικά έξοδα των κήπων, τις στοιχειώδεις υποδομές που απαιτούνται, όπως άρδευση και περιφράξεις) καλλιεργήσιμους χώρους της τάξης των 50 -100 τ.μ., ο καθένας (περιφραγμένους, με οργανωμένη άρδευση που θα εξοικονομεί νερό από γεώτρηση της περιοχής ή βιολογικό καθαρισμό) για να καλλιεργούν λαχανικά της αρεσκείας τους.
Απαλλάσσονται αντιτίμου ενοικίασης τα άτομα προσδιοριζόμενα ως έχοντα την ανάγκη κοινωνικής αλληλεγγύης και προστασίας: Άνεργοι, Άποροι της Πρόνοιας , Δικαιούχοι του ΕΚΑΣ , Τρίτεκνες και πολύτεκνες οικογένειες (εισοδηματικά κριτήρια), ΑΜΕΑ (Άτομα με ειδικές ανάγκες), Συνταξιούχοι του ΟΓΑ

10. Κάρτα Κοινωνικής Συμπαράστασης
Ι. Με την Κάρτα Κοινωνικής Συμπαράστασης θα παρέχονται προνομιακές τιμές και εκπτώσεις στους κατόχους της σε συνεργασία με την Τοπική Αγορά του κάθε Δήμου. 
ΙΙ. Αφορά στην έκδοση Κοινωνικού Εισιτηρίου (μειωμένο κατά 50%) για τις παραγωγές του κάθε Δήμου., με δικαιούχους τα άτομα προσδιοριζόμενα ως έχοντα την ανάγκη κοινωνικής αλληλεγγύης και προστασίας.

ΙΙΙ. Από 1η Ιανουαρίου 2012, οι τρίτεκνες οικογένειες εξισώνονται με της πολύτεκνες και απαλλάσσονται κατά 50% των δημοτικών τελών.
IV. Απαλλάσσονται από συνδρομές για παραγωγές του Δήμου δηλ.στα προγράμματα του Πνευματικού Κέντρου , του Αθλητικού Οργανισμού, τα τροφεία στους δημοτικούς παιδικούς σταθμούς, στα Θερινά Προγράμματα Δημιουργικής Απασχόλησης
Την κάρτα Κοινωνικής Συμπαράστασης δικαιούνται τα άτομα προσδιοριζόμενα ως έχοντα την ανάγκη κοινωνικής αλληλεγγύης και προστασίας.

Δημιουργείται Ειδικό Ταμείο Κοινωνικής Συμπαράστασης (με ειδικευμένο κωδικό στον Προϋπολογισμό εσόδων του Δήμου) με πηγές χρηματοδότησης που θα προέλθουν πρωτίστως από τη μείωση κατά τουλάχιστον 30% των μισθών ή αντιμισθιών των: Δημάρχου, Αντιδημάρχων, Γενικού Γραμματέα του Δήμου Προέδρου Δημοτικού Συμβουλίου, Προέδρων και Αντιπρόεδρων των Νομικών Προσώπων του Δήμου. Η μείωση του 30% των μισθών και αντιμισθιών θα είναι πολιτική απόφαση και θα εναπόκειται στη βούληση του καθενός να πράξει ανάλογα με τη συνείδησή του. Οι εισφορές στο Ειδικό Ταμείο Κοινωνικής Συμπαράστασης θα δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα του Δήμου και τα έσοδα θα διατίθενται αποκλειστικά στη χρηματοδότηση των Νομικών Προσώπων που καταργούν της συνδρομές των πολιτών κατόχων κάρτα Κοινωνικής Συμπαράστασης στα προγράμματά τους.
Για τη μείωση των γενικότερων εξόδων αλλά και για την εξοικονόμηση πόρων για της παραπάνω δωρεάν παροχές, θα καταργηθούν ή θα συγχωνευθούν τα απαραίτητα νομικά πρόσωπα του Δήμου, τα οποία θα ενσωματωθούν στις υπηρεσίες του Δήμου.
Απαραίτητη προϋπόθεση η κοστολόγηση των παροχών και το ύψος των «διαφυγόντων» εσόδων εκ των συνδρομών και τροφείων από την χρησιμοποίηση της κάρτας Κοινωνικής Συμπαράστασης.

11. "Τοπικές Τράπεζες Ανταλλαγής  Βοήθειας  (Υπηρεσιών)"
Πάροχοι υπηρεσιών «πληρώνονται» με κουπόνια – τίτλους ανταλλαγής βοήθειας (υπηρεσίας) – που εκδίδει η "Τοπική Τράπεζα Ανταλλαγής Βοήθειας (Υπηρεσιών)". Η αξιολόγηση της αξίας της βοήθειας (υπηρεσίας) είναι ευθύνη του Δ.Σ. της Τραπέζης  σε συνεργασία με τους εκπροσώπους των συλλογικοτήτων των διαφόρων παρόχων  βοήθειας (υπηρεσίας). Βλέπε και ανάλογες λειτουργίες ομοειδών πρωτοβουλιών στο εξωτερικό. Διαδικτυακή λειτουργία της προσφοράς/ζήτησης.

12.  "Μικρές Επιχειρήσεις Κοινωνικής  Οικονομίας"
Ο Δήμος θα πρέπει να εξετάσει τρόπους ενθάρρυνσης μικρών επιχειρήσεων κοινωνικής οικονομίας που γνωρίζουν μεγάλη διάδοση στις χώρες της Ευρώπης με διαφόρους τρόπους όπως χορήγηση στέγης, μειωμένα δημοτικά τέλη κλπ. Τέτοιες επιχειρήσεις μπορεί να είναι ενδεικτικά:
Κοινωνικό Αυτοδιαχειριζόμενο Καφενείο,
Κοινωνική Αυτοδιαχειριζόμενη Επιχείρηση κοινόχρηστων ποδηλάτων, επισκευών υποδημάτων, ρούχων κλπ.

13."Ενεργοί πολίτες - ενώσεις καταναλωτών"
Ενεργοί πολίτες δημιουργούν ενώσεις καταναλωτών οι οποίες έρχονται σε επαφή με ενώσεις παραγωγών για τη δημιουργία δικτύου προώθησης ποιοτικών προϊόντων στις καλλίτερες δυνατόν τιμές  ώστε να εξυγιανθεί η διακίνηση αγαθών χωρίς τα υπερκέρδη των μεσαζόντων. 

Παρακαλούνται όσοι συμφωνούν με το σκεπτικό και τον σκοπό αυτής της πρότασης να συνεισφέρουν με απόψεις και συγκεκριμένες προτάσεις για την βελτίωσή της.

27/10/11
Παναγιώτης  Κουτσοπίνης
M.D. Χειρουργός Γυναικολόγος
Related Posts with Thumbnails Blog Widget by LinkWithin

Αρχειοθήκη ιστολογίου