κλικ για μεγέθυνσηΟ κ. Τζαμτζής στην εισήγηση του τονίζει την αλλαγή των διαδικασιών ανάθεσης και εκτέλεσης Δημοσίων Συμβάσεων, έργων, προμηθειών και υπηρεσιών με τη χρήση τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών, ώστε όλες οι διαδικασίες να διενεργούνται ηλεκτρονικά.
Στην εισήγηση του ο Βουλευτής κ. Τζαμτζής ανέφερε τα εξής:
«Κύριε Πρόεδρε, κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, με το σχέδιο νόμου «Εθνικό Σύστημα Ηλεκτρονικών Δημοσίων Συμβάσεων και άλλες διατάξεις» η Κυβέρνηση επιφέρει μεγάλες αλλαγές στις διαδικασίες ανάθεσης και εκτέλεσης Δημοσίων Συμβάσεων, έργων, προμηθειών και υπηρεσιών με τη χρήση τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών.
Δεν μπορεί να αμφισβητήσει κανείς ότι πολλά ήταν τα προβλήματα στον τομέα των έργων, των υπηρεσιών και των προμηθειών, σχετικά με τις διαδικασίες προκήρυξης, ενημέρωσης, ανάθεσης και εκτέλεσης αυτών. Πολλές φορές ακολουθούνταν το γράμμα του νόμου π.χ. η δημοσίευση σε μια εφημερίδα ημερήσιας κυκλοφορίας, αλλά η εφημερίδα αυτή πουλούσε 1000 φύλλα πανελλαδικά. Ενημέρωση λοιπόν ουσιαστική δεν υπήρχε. Άλλες φορές οι επιτροπές προμηθειών, λειτουργώντας με αυστηρότητα ή με διασταλτική ερμηνεία των σχετικών διατάξεων, απέκλειαν ή άφηναν να συμμετέχουν στη διαδικασία προμηθευτές όπως η επιτροπή ήθελε. Παρόμοια προβλήματα μπορούσαν να δημιουργηθούν στις επιτροπές δημοπρασιών έργων ή υπηρεσιών.
Στόχος της κυβέρνησης σήμερα είναι να αλλάξει τις διαδικασίες στις δημόσιες συμβάσεις. Προχωρά σε μεταρρυθμίσεις στον τομέα των προμηθειών, των υπηρεσιών και των έργων από την αρχή της διαδικασίας, από την υποβολή δηλαδή του αιτήματος και συνεχίζει με την έγκριση, τον προγραμματισμό, την προκήρυξη, την ανάθεση και την εκτέλεση του έργου. Όλη η διαδικασία πλέον για την προμήθεια αγαθών ή υπηρεσιών ή την κατασκευή ενός έργου θα διενεργείται ηλεκτρονικά.
Διαφάνεια παντού λέει η κυβέρνηση και με το νομοσχέδιο αυτό γίνεται πράξη, διαφάνεια σε όλη τη διαδικασία των δημόσιων συμβάσεων. Το παράνομο, πολλές φορές, άνοιγμα των φακέλων, οι αποκλεισμοί ενδιαφερομένων με διάφορα προσχήματα, οι περίεργες και πολύπλοκες διαδικασίες δημοπρασιών, όπως οι δημοπρασίες με μαθηματικό τύπο και διάφορα άλλα, ανήκουν στο παρελθόν. Μια νέα ψηφιακή εποχή ξεκινά στον τομέα των δημοσίων συμβάσεων με το Εθνικό Σύστημα Ηλεκτρονικών Δημόσιων Συμβάσεων, το ΕΣΗΔΗΣ, το οποίο θα λειτουργεί στο διαδίκτυο με την ονομασία «ΠΡΟΜΗΘΕΥΣ» και με ηλεκτρονική διεύθυνση. Συμπληρώνεται έτσι η νομοθεσία και η προσπάθεια που είχε προηγηθεί με τη δημιουργία του Κεντρικού Ηλεκτρονικού Μητρώο Δημοσίων Συμβάσεων, το «ΑΓΟΡΑ», ώστε να υπάρχει η μεγαλύτερη δυνατή διαφάνεια στις δημόσιες συμβάσεις.
Στη νέα ηλεκτρονική διαδικασία θα χρησιμοποιούνται τυποποιημένα σχέδια προκηρύξεων και δημοσίων συμβάσεων, ώστε να εξοικονομείται χρόνος, να αποφεύγονται τα λάθη και οι δικαστικές αμφισβητήσεις και να υπάρχει η όσο το δυνατόν μικρότερη ανθρώπινη παρέμβαση, με στόχο τη μεγαλύτερη δυνατή διαφάνεια στις διαδικασίες.
Ταυτόχρονα, με τη θέσπιση κεντρικών αρχών ανάθεσης για όλο το δημόσιο, καταργούνται χιλιάδες αναθέτουσες αρχές, που σήμερα λειτουργούν σε όλο το δημόσιο και οι διαγωνισμοί από ένα όριο προϋπολογισμού και πάνω θα πραγματοποιούνται κεντρικά. Αποτέλεσμα της μείωσης των αρχών ανάθεσης σε μερικές εκατοντάδες θα είναι η εξοικονόμηση χρημάτων για το δημόσιο με την περιστολή δαπανών, η επίτευξη καλύτερων τιμών στις προμήθειες και τα έργα και η εξοικονόμηση ανθρώπινων πόρων και εργατοωρών και φυσικά χρημάτων. Πέρα όμως από τη βελτίωση των οικονομικών του κράτους από τις ηλεκτρονικές εφαρμογές στις δημόσιες συμβάσεις, πολύ μεγάλο είναι το όφελος τόσο για το κράτος όσο και για τον πολίτη, προμηθευτή ή κατασκευαστή, με την εφαρμογή, με τη χρήση της ηλεκτρονικής υπογραφής στις δημόσιες συμβάσεις. Θα μειωθεί η γραφειοκρατία, θα συμμετέχουν πολλοί περισσότεροι ενδιαφερόμενοι στους διαγωνισμούς, με αποτέλεσμα πολύ περισσότερες προσφορές, εξοικονόμηση πολύτιμου χρόνου και φυσικά μείωση των εξόδων.
Στο δεύτερο κεφάλαιο ρυθμίζονται θέματα σχετικά με το Γενικό Εμπορικό Μητρώο. Συστήνεται Τμήμα Γενικού Εμπορικού Μητρώου στη Διεύθυνση Ανώνυμων Εταιρειών Πίστεως της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και καθορίζονται οι αρμοδιότητές τους. Ακόμη ρυθμίζονται θέματα σχετικά με τη διαδικασία μετατροπής εταιρίας στη μορφή ιδιωτικής κεφαλαιουχικής εταιρίας.
Στο τρίτο κεφάλαιο ρυθμίζονται θέματα σχετικά με τα εμπορικά σήματα. Σειρά νομοτεχνικών βελτιώσεων, όπως το δικαίωμα χρήσης σήματος για αόριστο χρόνο και την καταβολή ετήσιου τέλους χρήσης από το δικαιούχο.
Στο τέταρτο κεφάλαιο ρυθμίζονται θέματα παραεμπορίου, κατάσχεσης και καταστροφής απομιμητικών προϊόντων, δηλαδή προϊόντων «μαϊμού». Δημιουργείται στο Υπουργείο Ανάπτυξης συντονιστικό κέντρο για την αντιμετώπιση του παραεμπορίου, το ΣΥΚΑΠ και καθορίζεται η λειτουργία του και οι αρμοδιότητες του. Ακόμη, τροποποιούνται θέματα λειτουργίας του Ελληνικού Ινστιτούτου Μετρολογίας και επαναπροσδιορίζεται το έργο του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών.
Πολύ σημαντικές είναι οι αλλαγές που επέρχονται στο θεσμό των λαϊκών αγορών. Η αρμοδιότητα πλέον μεταφέρεται από την κεντρική κυβέρνηση στην τελετή περιφέρεια. Έτσι αλλάζει το καθεστώς λειτουργίας των λαϊκών αγορών και η εποπτεία του Οργανισμού λαϊκών αγορών Θεσσαλονίκης και Αθηνών περνά πλέον στους αντίστοιχους περιφερειάρχες. Οι κάτοχοι επαγγελματικών ή παραγωγικών αδειών θα καταβάλουν πλέον ημερήσιο ανταποδοτικό τέλος και όχι το προβλεπόμενο ημερήσιο δικαίωμα. Ακόμη τροποποιούνται διατάξεις της λειτουργίας των λαϊκών αγορών Αττικής, Θεσσαλονίκης και επιτρέπεται πλέον η λειτουργία λαϊκών αγορών και τις Κυριακές, αποκλειστικά με τη συμμετοχή παραγωγών, ώστε και οι παραγωγοί να στηριχτούν και οι πολίτες να μπορούν να αγοράζουν προϊόντα σε καλύτερες τιμές.
Σ' αυτό το τέταρτο κεφάλαιο ρυθμίζονται ακόμη θέματα των πρατηρίων καυσίμων. Επανακαθορίζονται οι διοικητικές κυρώσεις για παρεμβάσεις στη λειτουργία του συστήματος εισροών – εκροών των πρατηρίων καυσίμων. Μειώνονται τα πρόστιμα ώστε να είναι εισπράξιμα. Προβλέπεται ποινή φυλάκισης πλέον τουλάχιστον έξι μηνών για ορισμένες παραβάσεις στο σύστημα εισροών – εκροών και προβλέπεται πρόστιμο 100.000 € και κάθειρξη σε όποιον επεμβαίνει με κάθε τρόπο τη μορφή στη διαδικασία αποστολής στοιχείων στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων, αλλά και σε όσους διακινούν ή εμπορεύονται καύσιμα που δεν έχουν περιληφθεί στο σύστημα εισροών – εκροών.
Ακόμη ρυθμίζονται θέματα λειτουργίας των πρατηρίων άρτου και παρατείνονται οι συμβάσεις των φορέων κοινωνικής ασφάλισης με τα ελληνικά ταχυδρομεία μέχρι τις 30/6/2013 και το αργότερο μέχρι τις 31/12/2013. Δημιουργείται στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων, επιτροπή συμβιβασμού για τη διευκόλυνση της μεσολάβησης μεταξύ των φορέων χρέωσης διοδίων στην Ελλάδα και των παροχών της ευρωπαϊκής υπηρεσίας τηλεδιοδίων. Τέλος, ρυθμίζονται θέματα του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, θέματα αδειών οδήγησης, προστίμων σε παραβάσεις, η διαδικασία ανανέωσης και αντικατάστασης των αδειών οδήγησης, καθώς και ειδικά θέματα σχετικά με τον τεχνικό έλεγχο των εκπαιδευτικών οχημάτων.
Με το τελευταίο άρθρο, το άρθρο 58, πριν από το ακροτελεύτιο άρθρο, ρυθμίζονται ειδικά θέματα απαλλοτριώσεων, ιδιοκτησιών, που διενεργεί η «Αττικό Μετρό Α.Ε.», για να κατασκευάσει τα έργα που απαιτούνται.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το παρόν νομοσχέδιο, πραγματικά, συμπεριλαμβάνει μία πλειάδα ρυθμίσεων, με σημαντικότερη, ίσως, και κεντρική τη ρύθμιση για τις Δημόσιες Συμβάσεις. Επέρχονται, πραγματικά, πολύ μεγάλες αλλαγές, αλλαγές προς το καλύτερο. Αλλαγές στις Δημόσιες Συμβάσεις, που δίνουν άλλες δυνατότητες στη Διοίκηση, να επιφέρει ένα ουσιαστικό πλήγμα στην αδιαφάνεια, γιατί με το παρόν νομοσχέδιο επέρχονται στις Δημόσιες Συμβάσεις ρυθμίσεις, που ρίχνουν άπλετο φως διαδικασία, ενισχύουν τη διαφάνεια σε όλες τις φάσεις της διαδικασίας, είτε αυτές αφορούν στις συμβάσεις δημοσίων έργων, είτε τις προμήθειες, είτε τις υπηρεσίες.
Είναι ένα νομοσχέδιο, το οποίο βάζει το δικό του λιθαράκι για μία καλύτερη Ελλάδα.
Πραγματικά, η Κυβέρνηση με αυτό το νομοσχέδιο βάζει, ίσως, έναν ακρογωνιαίο λίθο για ένα καλύτερο μέλλον στη χώρα μας».