Συνολικές προβολές σελίδας

Παρασκευή, 26 Αυγούστου 2011

Λονδίνο - Νέα Υόρκη με τρένο



Το μεγαλύτερο οδικό έργο όλων των εποχών που θα αλλάξει τον παγκόσμιο χάρτη. Επέκταση του υπερσιβηρικού, θα ενώσει το Λονδίνο με τη Νέα Υόρκη! 

Τι θα λέγατε για ένα  ταξίδι με το τρένο από το Λονδίνο στη Νέα Υόρκη διασχίζοντας την Σιβηρία τον Βερίγγειο πορθμό και την Αλάσκα; Μπορεί   να φαίνεται σαν ένα μακρινό όνειρο για όσους αναζητούν τις  απόλυτες  διακοπές των σιδηροδρόμων αλλά η ιδία του Τσάρου Νικολάου του Δεύτερου που την ονειρεύτηκε το 1905 θα πραγματοποιηθεί στην επόμενη τριακονταετία.
Για να συμβεί κάτι τέτοιο θα δαπανηθούν περί τα εξήντα δισεκατομμύρια δολάρια για να διανοιχτεί το μεγαλύτερο υποθαλάσσιο τούνελ μέχρι σήμερα στον κόσμο μήκους 103 χιλιομέτρων, υπεδιπλασιό αυτού που συνδέει το Κάλε της Γαλλίας με το Ντόβερ της  Μεγάλη Βρετανία και διασχίζει τη Μάγχη.
 
Το μεγαλόπνοο σχέδιο εγκρίθηκε από τον Αλεξάντερ Λεβινταλ, αναπληρωτή εκπρόσωπο της Ρωσικής Από Ανατολής, σε τριήμερο συνέδριο που πραγματοποιήθηκε στην πόλη Γιακούτσκ για την   ανάπτυξη των υποδομών στις απομακρυσμένες Βορειοανατολικές περιοχές της χώρας.
Στο συνέδριο παρευρέθηκαν αντιπρόσωποι από τις ΗΠΑ, την Κίνα και τη Βρετανία και είχε ως στόχο την καταγραφή των οικονομικών δυνατοτήτων του εγχειρήματος.
Η πόλεις που έχει σχεδιαστεί να συνδεθούν μέσω τις γιγαντιαίας σήραγγας είναι η Ρωσική  Ουέλεν και η Αμερικανική Νόμ στην Αλάσκα. Η προτεινόμενη διαδρομή από τους μηχανικούς είναι παράλληλα στην ακτογραμμή των μικρών νήσων  Διομήδη.
 
Η προτεινόμενη σήραγγα θα περάσει κάτω από τα  μικρά νησιά Διομήδη και επεκτείνονται πέρα ​​από τα διεθνή Dateline για τη σύνδεση Ανατολής και Δύσης.
Σύμφωνα με τις Ρωσικές αρχές αναμένεται μέχρι το 2013 να βελτιωθεί ένα μεγάλο κομμάτι του Υπερσιβηρικού προς το Γιακουτσκ μήκους 500 μιλίων που θα κοστίσει 900 εκατομμύρια δολάρια ενώ έχουν σχεδιαστεί άλλα 2360 μίλια νέας σιδηροδρομικής γραμμής προς το νοτιοανατολικό άκρο της Σιβηρίας που θα έχει ολοκληρωθεί περί το 2030.
Αυτή η επένδυση στο σιδηροδρομικό δίκτυο ανοίγει το δρόμο για τη κατασκευή της σήραγγας που θα διαρκέσει σύμφωνα με ειδικούς περίπου 15 χρόνια!
 
Ωστόσο για να μπορεί να συνδεθεί η Σιβηρία με την Αλάσκα και την Αμερική απαιτείται να δημιουργηθεί ένα δίκτυο που θα συνδέει την παγωμένη Αλάσκα με τις Βορειοδυτικές περιοχές των Η΄Π.Α και πόλεις του Καναδά.
Μένει να δούμε αν η Ρωσία θα μπορέσει να χρηματοδοτήσει ένα τέτοιο φιλόδοξο σχέδιο που θα δώσει τη δυνατότητα να γνωρίσουμε καλύτερα με το τραίνο τη  γραφική Σιβηρία και την Αλάσκα.

News247.gr

F.T. Καταδικασμένη σε χρεοκοπία η Ελλάδα



Σύμφωνα με τους Financial Times το νέο πακέτο βοήθειας στην Ελλάδα δεν είναι παρά μία σπατάλη, αφού δεν θα αποτρέψει την χρεοκοπία και το άγριο ''κούρεμα'' εως και 66% του χρέους


Η εφημερίδα υποστηρίζει πως οι εγυήσεις που ζητούν οι Φινλανδοί είναι μία ακόμα ένδειξη του ότι η ελληνική διάσωση είναι καταδικασμένη σε αποτυχία και πως το νέο δάνειο σχεδιάστηκε για να βοηθηθούν οι ευρωπαικές τράπεζες.
Συγκεκριμένα το άρθρο υποστηρίζει ότι το δεύτερο ελληνικό πακέτο στήριξης των 109 δισ. ευρώ ήταν καταδικασμένο εν τη γενέσει του. Η διαμάχη μεταξύ της Φινλανδίας και άλλων κρατών - μελών της ευρωζώνης ως προς τη συμφωνία για την παροχή εγγυήσεων με την Αθήνα, είναι απλώς μία ακόμη ένδειξη.
Παράλληλα, υποστηρίζει ότι "το πακέτο ήταν εξαρχής καταδικασμένο λόγω της περιορισμένης συμμετοχής των ιδιωτών επενδυτών, ενώ παράλληλα η Ελλάδα στενάζει υπό το βάρος της επίτευξης των δημοσιονομικών της στόχων. Ακόμη και εάν λυθεί το θέμα με τη Φινλανδία, το πακέτο στήριξης δεν θα αποτρέψει την ελληνική χρεοκοπία. Ήδη η απόδοση των διετών ελληνικών ομολόγων ανέρχεται στο 46%".
Το πακέτο στήριξης έχει ένα βασικό ελάττωμα: σχεδιάστηκε περισσότερο για να βοηθηθούν οι ευρωπαϊκές τράπεζες στη διατήρηση του μύθου ότι οι τοποθετήσεις τους στην Ελλάδα είναι ασφαλείς, παρά για να δοθεί βοήθεια στην Αθήνα. Ακόμα και οι τραπεζίτες, όμως, αντιλαμβάνονται ότι ο πυρήνας δεν μπορεί να αντέξει και μειώνουν την έκθεσή τους στην Ελλάδα.
Η διαμάχη για την παροχή εγγυήσεων μπορεί να επιταχύνει αυτήν την τάση, φέρνοντας στο φως τα αδύναμα σημεία του πακέτου, κυρίως λόγω της συμφωνίας ότι οι νέοι τίτλοι δεν έχουν προτεραιότητα έναντι των παλαιών.
Κανείς δεν πίστευε ότι οι ελληνικές αρχές θα έμπαιναν σε μία πιθανώς καταστροφική μονομερή συμφωνία, βάσει της οποίας θα δώσουν στη Φινλανδία εγγυήσεις για το 20% της αξίας της συμμετοχής του Ελσίνκι στο πακέτο στήριξης. Ενώ μάλιστα δεν υπάρχει κάποια άμεση κι επείγουσα ανάγκη επικύρωσης του πακέτου -δεδομένου ότι η Αθήνα έχει επαρκή χρηματοδότηση βάσει του πρώτου πακέτου στήριξης των 110 δισ. ευρώ για να χρηματοδοτήσει τις υποχρεώσεις της τουλάχιστον μέχρι τα τέλη του 2011-, η διαμάχη είναι μία ακόμη απόδειξη του πόσο δύσκολο είναι τελικά για τους αξιωματούχους να χειριστούν πολιτικά την κρίση.
Το δεύτερο πακέτο στήριξης είναι σπατάλη πόρων. Η Citigroup Global Markets εκτιμά πως η Ελλάδα θα πρέπει να διαγράψει τουλάχιστον δύο τρίτα του χρέους της (εκτός εκείνου στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο) πιθανότατα την περίοδο 2013 - 2014, ώστε να μειωθεί ο λόγος χρέους προς ΑΕΠ σε επίπεδα συμβατά με τον μέσο όρο του 80% της ευρωζώνης. Οι τελευταίες λίγες ημέρες φέρνουν αυτό το ενδεχόμενο ακόμη πιο κοντά.

Η κυβέρνηση ψάχνει δεκανίκι σωτηρίας στις τράπεζες


Αναζητούν deal….ότι να’ ναι…. ώστε να αποτραπεί η κατάρρευση της αγοράς 

Πιέσεις σε Εθνική, Alpha και Eurobank


  Η κυβέρνηση ψάχνει δεκανίκι σωτηρίας στις τράπεζες -  Αναζητούν deal….ότι να’ ναι…. ώστε να αποτραπεί η κατάρρευση της αγοράς – Πιέσεις σε Εθνική, Alpha και Eurobank
Αποκλειστικό.....Σε μια περίοδο όπου τα deals θεωρούνται και είναι αυτοκτονία καθώς δεν θα προσφέρουν προοπτική αλλά θα γιγαντώσουν τα προβλήματα, κυβερνητικοί κύκλοι ψάχνουν απεγνωσμένα δεκανίκι για να αποφευχθεί η κατάρρευση στα τραπεζικά deals.
Ήδη από χθες ασκούνται πιέσεις στις τράπεζες.
Φήμες φέρουν οι μεγαλύτερες πιέσεις να έχουν ασκηθεί σε Alpha και Eurobank ώστε να προχωρήσουν σε deal αλλά και στην Εθνική τράπεζα.
Συγκεκριμένα ασκούνται πιέσεις προς δύο κατευθύνσεις. Deal μεταξύ Εθνικής και Eurobank ή Alpha και Eurobank.
Στελέχη των τραπεζών αναφέρουν ότι δεν έχουν ασκηθεί πιέσεις αλλά οι πληροφορίες επιμένουν ότι η κυβέρνηση ψάχνει δεκανίκι σωτηρίας.
Ωστόσο τα deals αποτελούν λύση; Επίσης μια σημαντική παράμετρος άλλο ασκή πίεση και άλλο προχωράω σε deal.
Οι τραπεζίτες γνωρίζουν ότι αν προχωρήσουν σε deal αυτή την περίοδο θα έχουν υπογράψει την αυτοκαταστροφή τους.

Τι έγραφε πρόσφατα το www.bankingnews.gr 
Τα τραπεζικά deals είναι ο λάθος δρόμος της ανάκαμψης της οικονομίας.
Πολλοί έχουν επιχειρηματολογήσει για την αναγκαιότητα των συγχωνεύσεων στον τραπεζικό κλάδο με το βασικό επιχείρημα ότι μεγαλύτερα σχήματα θα καταφέρουν να στηρίξουν την οικονομία.
Πίσω από μια πλειάδα επιχειρημάτων κρύβονται μύθοι.
Πρωτίστως πρέπει να τονιστεί ότι όσοι υποστηρίζουν τα deals εν μέσω καθοδικού οικονομικού κύκλου δεν γνωρίζουν τα αποτελέσματα. Η Ελλάδα βιώνει πρωτόγνωρη οικονομική κατάπτωση  άρα δεν υπάρχει παρελθούσα εμπειρία για το πώς δρουν οι συγχωνεύσεις στην οικονομία.
Τα βασικά ζητήματα που απασχολούν τις τράπεζες είναι
1)Υπάρχουν επαρκή κεφάλαια;
2)Υπάρχει επαρκής και μακροπρόθεσμης διάρκειας ρευστότητα;
3)Οι τράπεζες έχουν τα εργαλεία να στηρίξουν την οικονομία;
Προφανώς υπάρχουν και άλλα ζητήματα που σχετίζονται με τα αυστηρά πλαίσια της μικροοικονομίας αλλά και της επιχειρηματικής στρατηγικής των βασικών μετόχων αλλά αυτά τα 3 είναι τα βασικά ζητήματα.
Οι ελληνικές τράπεζες καλούνται να αντιμετωπίσουν σοβαρότατες προκλήσεις.
Πιθανό θεωρείται από τραπεζικούς κύκλους το ενδεχόμενο να ενεργοποιηθεί το ELA ο έκτακτος μηχανισμός παροχής ρευστότητας Emergency Liquidity Assistance από την ΤτΕ μέσα στον Σεπτέμβριο ….
Είναι ξεκάθαρο επίσης  ότι η κεφαλαιακή ζημία που θα υποστούν οι ελληνικές τράπεζες από τα ομόλογα και την εμπλοκή τους στην αναδιάταξη του χρέους θα είναι 4,5 δις ευρώ άρα από τα 35,2 δις ευρώ που είναι τα κεφάλαια των τραπεζών θα πρέπει να αφαιρεθούν τα 4,5 δις ευρώ δηλαδή σε γενικές γραμμές τα 35,2 δις θα υποχωρήσουν στα 31 δις.
Με την αναδιάταξη του χρέους και το haircut 21% δεν επιλύονται τα προβλήματα. Το 21% haircut δεν σημαίνει ότι δεν θα υπάρξει νέο haircut στο μέλλον.
Η Blackrock θα ξεκινήσει για λογαριασμό της ΤτΕ έλεγχο τον Σεπτέμβριο και μέχρι το τέλος του 2011, πραγματοποιώντας δειγματοληπτικό έλεγχο στις τράπεζες, προϋπόθεση που απορρέει από τις υποχρεώσεις που έχουν οι τραπεζικοί κλάδοι των χωρών που βρίσκονται στο μηχανισμό στήριξης της ευρωζώνης.
Με βάση εκτιμήσεις η Blackrock μπορεί να καταλήξει στο συμπέρασμα ότι χρειάζονται επιπλέον 12 δις νέες προβλέψεις στα δάνεια των ελληνικών τραπεζών και αυτή η εκτίμηση επιβεβαιωθεί θα σημαίνει περίπου 5 δις νέα κεφάλαια.
Η προσπάθεια απεξάρτησης των ελληνικών από την ΕΚΤ έχει αποτύχει.
Στα 105 δις ευρώ διαμορφώθηκε η εξάρτηση της ρευστότητας των ελληνικών τραπεζών από την ΕΚΤ τον Ιούλιο σε σχέση με τα 103,039 δις ευρώ τον Ιούνιο λόγω της συνεχιζόμενης με μικρότερη όμως ένταση πίεση που δέχθηκαν  ειδικά από τις καταθέσεις.
Τα 105 δις αποτελούν επίπεδα ρεκόρ και καταδεικνύουν ότι το ελληνικό τραπεζικό σύστημα θα παραμείνει για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα εκτός αγορών.
Σημειώνεται ότι τον Μάιο οι ελληνικές τράπεζες είχαν δανεισθεί από την ΕΚΤ 97,5 δις ευρώ.
Ταυτόχρονα στα 188,179 δις ευρώ μειώθηκαν οι καταθέσεις τον Ιούνιο καταγράφοντας μείωση 3,75 δις ευρώ σε σχέση με τον Μάιο.
Το πλέον εντυπωσιακό στοιχείο είναι ότι οι καταθέσεις νοικοκυριών μειώθηκαν τον Ιούνιο στα 156,116 δισ από 159,321 δισ ευρώ τον Μάιο...
Με βάση εκτιμήσεις για τον Ιούλιο οι καταθέσεις συνέχισαν να μειώνονται στα 186 δις ευρώ.

Τι μας δείχνουν όλα αυτά τα στοιχεία;

Ας πάρουμε ορισμένα παραδείγματα.
Ας υποθέσουμε ότι πριν 2 μήνες η Εθνική με την Eurobank ανακοίνωσαν την μεταξύ τους συγχώνευση. Για να αποφευχθεί οποιαδήποτε παρερμηνεία θα μπορούσαν να ήταν η Εθνική με την Alpha ή η Alpha με την Eurobank….αλλά στο παράδειγμα μας πήραμε τις δύο μεγαλύτερες βάση ενεργητικού τράπεζες της Ελλάδος.
Οι δύο τράπεζες θα καλούνταν να καλύψουν κεφαλαιακή ζημία 2,8 δις ευρώ από τα ομόλογα και μια εξίσου μεγάλη κεφαλαιακή ζημία λόγω της Blackrock.
Άρα το νέο σχήμα θα χρειαζόταν σημαντικά κεφάλαια.
Οι βασικοί μέτοχοι θα καλούνταν να συνεισφέρουν κεφάλαια και το απλό ερώτημα είναι γιατί ένας βασικός μέτοχος να επωμιστεί εις διπλούν τις κεφαλαιακές ζημίες του νέου τραπεζικού σχήματος;
Οι ξένοι θα ήταν διατεθειμένοι να επενδύσουν σε ένα τέτοιο deal και να το στηρίξουν; Θα ήταν αφελές να υποστηριχτεί κάτι τέτοιο, η στρατηγική των ξένων στην Ελλάδα περιορίζεται σε βραχυπρόθεσμες επενδυτικού χαρακτήρα κινήσεις.
Στο μείζον θέμα της ρευστότητας ακόμη πιο περίπλοκα είναι τα πράγματα.
Οι τράπεζες που συγχωνεύθηκαν στο παράδειγμα μας η Εθνική με την Eurobank έχουν δανειστεί από την ΕΚΤ 40 δις ευρώ.
Το ερώτημα είναι συγχωνευόμενες οι δύο τράπεζες θα έχουν την δυνατότητα να δανεισθούν από τις διεθνείς αγορές;
Όχι καμία δυνατότητα δεν θα έχει το νέο σχήμα να δανεισθεί από τις αγορές, τουναντίον μάλιστα η συγχώνευση θα προκαλέσει αύξηση του επιχειρηματικού ρίσκου και όχι μείωση.
Αν λοιπόν δύο μεγάλες τράπεζες οι μεγαλύτερες στην χώρα δεν μπορούν να αποκομίσουν οφέλη κεφαλαιακά και ρευστότητας τότε γιατί να υπάρξει deal;
Προφανώς και η επιχειρηματολογία για τα deals δεν θα μπορούσε να περιοριστεί μόνο στα κεφάλαια και στην ρευστότητα.
Οι δύο τράπεζες θα καλούνταν να στηρίξουν τα έσοδα τους λαμβάνοντας υπόψη την καθίζηση των εσόδων από την Ελλάδα, το πάγωμα της χορήγησης νέων δανείων.
Το deal του παραδείγματος μας θα οδηγούσε μετά βεβαιότητας σε κλείσιμο καταστημάτων λόγω αλληλοεπικάλυψης πάνω από 160 με 180 και σε απολύσεις ή εθελούσιες εξόδους τουλάχιστον 3500 -4000 ατόμων στην καλύτερη των περιπτώσεων.
Το deal του παραδείγματος μας αν υλοποιούταν πριν 4 χρόνια θα μας έδινε 1+1 ίσον 1,8 με 1,9 αποτέλεσμα δηλαδή με όρους merger ένα πολύ καλό αποτελέσματα.
Το deal του παραδείγματος μας την τρέχουσα περίοδο θα μας έδινε 1+1 ίσον 1,4 με 1,5 αποτέλεσμα δηλαδή το 25% της αξίας του νέου σχήματος θα εξαϋλωνόταν θα χανόταν…
Να εξειδικεύσουμε ακόμη περισσότερο τα merger…..
Το deal του παραδείγματος μας αφορά την Εθνική με την Eurobank.
Οι δύο τράπεζες που θα γίνονταν ένα θα έπρεπε να διαχειριστούν τα χαρτοφυλάκια δανείων. Με το σκέλος των προβλέψεων θα ασχοληθεί η Blackrock με το σκέλος της ανάπτυξης θα ασχοληθούμε.
Ανάπτυξη σημαίνει νέα δάνεια αλλά για να χορηγηθούν νέα δάνεια θα πρέπει να υπάρχει ρευστότητα και κυρίως οικονομικό περιβάλλον που δεν θα δημιουργεί νέα προβληματικά δάνεια.
Όμως όταν η Εθνική και η Eurobank θα έρχονταν να διαχειριστούν την κοινή πολιτική από τιμολογιακή έως τις σταυροειδείς πωλήσεις θα προέκυπτε το εξής παράδοξο.
Το λειτουργικό κόστος ενός δανείου ακόμη και αν είναι αναχρηματοδοτούμενο έχει αυξηθεί κατακόρυφα. Ταυτόχρονα και οι δύο τράπεζες που υποθετικού παραδείγματος μας έχουν αλλάξει στρατηγική έχουν παγώσει την λιανική και στραφεί στα επιχειρηματικά.
Το 35-40% των επιχειρηματικών δανείων των 2 τραπεζών είναι κοινοί πελάτες. Αυτό σημαίνει ότι αυξάνεται σημαντικά το πιστωτικό ρίσκο.
Τι δείχνουν όλα αυτά ότι αυτό που λέμε απλουστευμένα συνέργειες δεν υπάρχουν ή ακόμη και αν υπάρχουν είναι δυσδιάκριτες.
Σε ένα τόσο θολό περιβάλλον λοιπόν γιατί να πειραματιστεί ο Κωστόπουλος, ο Λάτσης, ο Βαρδινογιάννης σε ένα deal που δυνητικά θα δημιουργήσει πολύ μεγαλύτερα προβλήματα από αυτά που δυνητικά θα επιχειρήσει να επιλύσει;
Μπορεί κάποιοι να μην έχετε ακόμη πειστεί για την μη αναγκαιότητα των deals σε αυτή την περίοδο. Θα προβάλουμε ένα άλλο επιχείρημα.
Όταν μια τράπεζα εν μέσω της χειρότερης φάσης της οικονομικής ιστορίας της χώρας αναζητά στρατηγική συμμαχία κατά την άποψη μας είναι ομολογία επιχειρηματικού αδιεξόδου.
Πιστεύουμε ότι καμία τράπεζα στην Ελλάδα δεν ψάχνεται λιγότερο ή περισσότερο από την άλλη.
Όμως οι διοικήσεις οι οποίες έχουν αποδειχθεί τόσο ορθολογικές δεν κατανοούν ότι τα deals δεν προσφέρουν καθαρά οφέλη;
Να είστε βέβαιοι αν οι διοικήσεις και οι βασικοί μέτοχοι πίστευαν ότι τα οφέλη είναι περισσότερα από τα προβλήματα σήμερα το πρωί θα είχαμε deal.
Οι συγχωνεύσεις στις τράπεζες όμως που αποτελούν κλάδο εντάσεως κεφαλαίου και εργασίας όταν πραγματοποιούνται στο ναδίρ του οικονομικού κύκλου κινδυνεύουν να αποτύχουν πολύ περισσότερο.
Στην Ελλάδα θα υπάρξουν συγχωνεύσεις μόνο ως ανάγκη για να διασωθεί μια τράπεζα ή για να αποφευχθεί το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας.
Τα deals πρέπει να γίνονται στην ώρα τους. Μια ωραία νύφη γύρω στα 28-30 είναι περιζήτητη. Όταν η νύφη πατήσει τα 40 και χάσει και την περιουσία της στην συνείδηση της κοινωνίας δεν λέγεται πετυχημένος γάμος αλλά…

Πέτρος Λεωτσάκος
www.bankingnews.gr

ΤΑ ''ΒΡΟΝΤΗΞΕ'' Ο ΠΑΜΠΟΥΚΗΣ. Η ΠΤΩΣΗ ΑΡΧΙΣΕ. ΟΙ ΕΚΛΟΓΕΣ ΕΙΝΑΙ ΜΠΡΟΣΤΑ.


ΤΟ ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ ΤΗΣ ΠΑΡΑΙΤΗΣΗΣ ΠΑΜΠΟΥΚΗ

Fast track μπουρίνι

Ισχυρή «θαλασσοταραχή» εκδηλώθηκε χθες το μεσημέρι στην κυβέρνηση, η οποία άνοιξε ένα νέο εσωκομματικό μέτωπο, εμφανίζοντας, με τον πιο καθαρό τρόπο, τη διχογνωμία και τη διαφοροποίηση που υπάρχει ανάμεσα σε στελέχη της σε πολύ σημαντικά θέματα και τομείς.
Το 2009 είχε επεξεργαστεί τις καταργήσεις υπουργείων...

 Το 2009 είχε επεξεργαστεί τις καταργήσεις υπουργείων...


Η «φουρτούνα» προκλήθηκε από την παραίτηση του αναπληρωτή υπουργού Ανάπτυξης, αρμοδίου για θέματα ναυτιλίας Χ. Παμπούκη, που έγινε γνωστή χθες, μέσω μιας ανακοίνωσης που εκδόθηκε από το γραφείο του.
Ο Χ. Παμπούκης τονίζει ότι η απόφασή του να παραιτηθεί είναι πράξη αξιοπρέπειας, επισημαίνει ότι σε μια κρίσιμη στιγμή για τον τόπο «οφείλουμε να μην υπακούμε σε δογματισμούς και προσωπικές στρατηγικές, που δεν εξυπηρετούν εθνικούς στόχους» και σημειώνει πως σήμερα κύριο ζητούμενο είναι η ανάπτυξη και η ναυτιλία μπορεί να συμβάλει στην επίτευξη αυτού του στόχου.
Το χρονικό της παραίτησης του αναπληρωτή υπουργού Ανάπτυξης ξεκινάει από τη συνέντευξη που έδωσε την Τρίτη στο κρατικό κανάλι της ΝΕΤ, κατά τη διάρκεια της οποίας υπεραμύνθηκε της αναγκαιότητας επανασύστασης του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και της ένταξης του Λιμενικού Σώματος σε αυτό.
Οι προτάσεις του Χ. Παμπούκη την επόμενη μέρα κατά τη διάρκεια του υπουργικού συμβουλίου, αν και ο ίδιος απουσίαζε, «άναψαν φωτιά». Ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Χρ. Παπουτσής (σ' αυτό το υπουργείο ανήκει πλέον το Λιμενικό Σώμα) ρώτησε τον πρωθυπουργό, εάν προτίθεται να επανασυστήσει το υπουργείο Ναυτιλίας, ενώ μίλησε για υπονόμευση από συναδέλφους του.
Ο κ. Παπανδρέου δεν θέλησε να δώσει συνέχεια στο θέμα, λέγοντας ότι δεν είναι του παρόντος, στη συνέχεια παρενέβη ο υπουργός Ανάπτυξης Μ. Χρυσοχοΐδης που τάχθηκε υπέρ της σημερινής κατάστασης στον διοικητικό φορέα της ναυτιλίας και επανήλθε ο πρωθυπουργός, λέγοντας «δεν θέλω να είστε κολλημένοι με τις καρέκλες σας» για να λάβει την απάντηση από τον Χρ. Παπουτσή «σε ό,τι με αφορά είμαι κολλημένος με την αξιοπρέπειά μου».
Τι άλλο συνέβη από την Τρίτη που ο Χ. Παμπούκης έκανε τις δηλώσεις στη ΝΕΤ μέχρι το μεσημέρι της Πέμπτης, που υπέβαλε την παραίτησή του, ακριβώς κανείς δεν γνωρίζει.
Τα σενάρια που ακούγονται είναι πολλά. Ενα από αυτά λέει, ότι το ποτήρι για τον αναπληρωτή υπουργό ξεχείλισε το βράδυ της Τετάρτης, λόγω των διαρροών που έγιναν μετά το τέλος του υπουργικού συμβουλίου. Η πληροφορία που διέρρευσε ότι «η δομή της κυβέρνησης είναι δεδομένη και δεν αλλάζει» είναι αυτή που τον ενόχλησε περισσότερο. Γιατί ο Χ. Παμπούκης, μετά την «επίθεση» που δέχθηκε από τον Χρ. Παπουτσή, περίμενε την «κάλυψη» του πρωθυπουργού, την οποία όμως δεν είχε.
Είχε ακούσει
Αν και, όπως λένε οι πληροφορίες, τους δύο αυτούς τελευταίους μήνες, ο πρωθυπουργός είχε ακούσει τις απόψεις και τις προτάσεις του Χ. Παμπούκη και δεν είχε αποκλείσει το θέμα της επανασύστασης του υπουργείου.
Είχε παραπέμψει μάλιστα τον Χ. Παμπούκη στον νομικό του σύμβουλο κ. Σταυρόπουλο για να επεξεργαστεί νομικά το θέμα και να προχωρήσει η επανασύσταση του υπουργείου. Θέμα, το οποίο συζητήθηκε εκτενώς και την περασμένη Τρίτη σε σύσκεψη που έγινε στο γραφείο της διευθύντριας του πρωθυπουργικού γραφείου Ρεγγίνας Βάρτζελη, παρουσία και του κ. Παμπούκη.
Ενα δεύτερο σενάριο λέει ότι ο Χ. Παμπούκης, αν και το 2009 ως υπουργός Επικρατείας και δεξί χέρι του Γ. Παπανδρέου, ήταν ένας από τους νομικούς που είχε επεξεργαστεί τα Π.Δ. για ενσωματώσεις και καταργήσεις υπουργείων, άρα και της Εμπορικής Ναυτιλίας, τους δύο τελευταίους μήνες που διαχειρίστηκε το χαρτοφυλάκιο της ναυτιλίας, διαπίστωσε πως το σχήμα αυτό (ενσωμάτωση της ναυτιλίας στο υπουργείο Ανάπτυξης και του Λιμενικού Σώματος στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη) ήταν αδύνατον να λειτουργήσει.
Οι δυσλειτουργίες που είχαν προκύψει ήταν πολλές. Ο Χ. Παμπούκης βρισκόταν ανάμεσα σε δύο υπουργούς. Στον Μ. Χρυσοχοΐδη που ήταν επικεφαλής στο υπουργείο Ανάπτυξης, άρα είχε και την υψηλή εποπτεία της ναυτιλίας και στον Χρ. Παπουτσή που είχε το Λιμενικό Σώμα.
Χαρακτηριστικό είναι ένα γεγονός που είχε συμβεί έξι μόλις μέρες μετά τον ανασχηματισμό του Ιουνίου και ενώ ακόμα ο Χ. Παμπούκης δεν είχε προλάβει να εγκατασταθεί στο καινούργιο του γραφείο στο κτήριο της Ακτής Βασιλειάδη στη Δραπετσώνα.
Με εντολή του Χρ. Παπουτσή, κατέβηκε η πινακίδα που ήταν ανηρτημένη στην είσοδο του κτηρίου με την επωνυμία «Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής» και μπήκε καινούργια με την επωνυμία «Αρχηγείο Λιμενικού Σώματος-Ελληνικής Ακτοφυλακής».
Για όλα αυτά τα προβλήματα, ο Χ. Παμπούκης είχε ενημερώσει τον ίδιο τον πρωθυπουργό και μάλιστα οι πληροφορίες λένε ότι στις αρχές Αυγούστου είχε εκδηλώσει την επιθυμία να παραιτηθεί.
Αντιδράσεις
«Ο κ. Παμπούκης το κατάλαβε έστω και αργά. Υπέβαλε την παραίτησή του, την οποία χαρακτήρισε μάλιστα, ως "αυτονόητη πράξη αξιοπρέπειας". Ο κ. Παπανδρέου όμως επιμένει στο λάθος. Αρνείται πεισματικά, κόντρα στο συμφέρον της χώρας, να δεχθεί αυτό που προτείνει εδώ και μήνες η Ν.Δ. και ο Α. Σαμαράς: Να επανασυστήσει το υπουργείο Ναυτιλίας», δήλωσε ο εκπρόσωπος της Ν.Δ. Γ. Μιχελάκης.
«Δύο μήνες χρειάστηκαν για να αρχίσει η νέα κυβέρνηση Παπανδρέου να φυλλορροεί», δήλωσε ο εκπρόσωπος Τύπου της «Δημοκρατικής Συμμαχίας» Δ. Ζαφειριάδης.
«Η ναυτιλία και ο τουρισμός αποτελούν σημαντικό παράγοντα της ελληνικής οικονομίας και είναι απορίας άξιον γιατί συστήνονται και καταργούνται τα αντίστοιχα υπουργεία», αναφέρεται σε ανακοίνωση της «Δημοκρατικής Αριστεράς».
Ο δήμαρχος Πειραιά Β. Μιχαλολιάκος με δηλώσεις του καλεί τον πρωθυπουργό να αγνοήσει τις βεντέτες των υπουργών του και να ανταποκριθεί στο καθολικό αίτημα του ναυτιλιακού κόσμου και του πειραϊκού λαού και να προχωρήσει άμεσα στην επανασύσταση του υπουργείου.
«Είναι αυτονόητη πράξη αξιοπρέπειας»
Η ανακοίνωση που εκδόθηκε χθες το μεσημέρι από το γραφείο του Χ. Παμπούκη είναι η ακόλουθη:
«Σε μια κρίσιμη στιγμή για τον τόπο, οφείλουμε να μην υπακούμε σε δογματισμούς και προσωπικές στρατηγικές, που δεν εξυπηρετούν τους εθνικούς στόχους. Σήμερα, κύριο ζητούμενο είναι η ανάπτυξη και η ναυτιλία μπορεί να συμβάλει στην επίτευξη αυτού του στόχου.
Επί δύο μήνες κατέβαλλα προσπάθειες να ανασυγκροτήσω έναν εθνικά ωφέλιμο τομέα. Εντούτοις, δεν μπορούσαν να έχουν το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα, χωρίς την αναγκαία πολιτική συγκρότηση, μέσω της επανασύστασης του υπουργείου Ναυτιλίας. Ενός, δηλαδή, θεσμικού εργαλείου του κράτους.
Πρόσφατα διατύπωσα δημοσίως με καθαρότητα και παρρησία την πρόταση για την επανασύσταση του υπουργείου Ναυτιλίας, η οποία υπηρετεί το προφανές. Τη θέση αυτή, άλλωστε, έχουν υιοθετήσει όλοι οι κοινωνικοί φορείς και πέραν του χώρου της ναυτιλίας.
Θεωρώ αυτονόητη πολιτική υποχρέωση να υπερασπίζεται κανείς και να διατυπώνει θέσεις προς όφελος του εθνικού συμφέροντος. Και προφανώς η πολιτική αδικείται, όταν προσλαμβάνει προσωπικά χαρακτηριστικά.
Η συμμετοχή μου στα πολιτικά δρώμενα της χώρας σ' αυτήν τη χρονικά ιστορική περίοδο είχε ως αποκλειστικό γνώμονα τη συμβολή μου στην υπέρβαση της εθνικής κρίσης, το οποίο θεωρώ πατριωτικό καθήκον όλων μας. Ακόμα και όταν δεν συμφωνούσα με όλες τις αποφάσεις, οι οποίες ελήφθησαν.
Η αμετάκλητη απόφασή μου να παραιτηθώ επιβεβαιώνει πλήρως τον χαρακτήρα και την ουσία της εμπλοκής μου στην πολιτική. Αποτελεί πράξη ευθύνης, πράξη ενός ανθρώπου που δεν είχε ποτέ σχέση εξάρτησης με θέσεις ή καρέκλες. Είναι αυτονόητη πράξη αξιοπρέπειας.
Θέλω να ευχαριστήσω τον πρωθυπουργό για την τιμή συμμετοχής στην ευθύνη, καθώς επίσης τους συνεργάτες μου, οι οποίοι στήριξαν αυτήν την προσπάθεια σε όλο το διάστημα της κυβερνητικής μου θητείας. Εύχομαι στην κυβέρνηση να συνεχίσει απρόσκοπτα και με επιτυχία το εθνικό της έργο».

Εκβιάζουν έμμεσα τις τράπεζες ότι αν δεν συμμετάσχουν στην αναδιάταξη του χρέους…η ΕΚΤ δεν θα κάνει αποδεκτά τα ελληνικά ομόλογα για collaterals – Κίνδυνος για credit event

Μια νέα τροπή φαίνεται ότι παίρνουν οι εξελίξεις όσον αφορά την εμπλοκή των ιδιωτών στην αν αναδιάταξη του χρέους.
Με βάση τελευταίες πληροφορίες για να πιεστούν να συμμετάσχουν οι αναποφάσιστοι…αφήνεται να εννοηθεί ότι όσες τράπεζες δεν συμμετάσχουν αφού η διαδικασία είναι εθελοντική θα έχουν πρόβλημα με τα collaterlas που χρησιμοποιούν στην ΕΚΤ.
Κοινώς το μήνυμα που περνούν ορισμένοι κύκλοι είναι ή συμμετέχετε εθελοντικά στο rollover των ελληνικών ομολόγων με haircut 21% ή η EKT δεν θα αποδέχεται τα ελληνικά ομόλογα που κατέχει η τράπεζα που δεν συμμετείχε στην αναδιάταξη ως collaterlas ως εγγύηση.
Η εξέλιξη αυτή έχει θορυβήσει τους έλληνες τραπεζίτες για 3 βασικούς λόγους.
1)Γιατί εκβιασμός σε μια εθελοντική διαδικασία μετατρέπει την…διαδικασία σε υποχρεωτική
2)Μόνο με την υπόνοια της υποχρέωσης αυτομάτως εγείρεται θέμα credit event δηλαδή πιστωτικού γεγονότος. Η ISDA η διεθνής ένωση swaps και παραγώγων θα πρέπει να πιστοποιήσει πιστωτικό γεγονός και να πληρωθούν τα CDS σε μια τέτοια περίπτωση.
3)Οι τράπεζες αναζητούν εναλλακτικές λύσεις καθώς η εμπλοκή της ΕΚΤ στο αν και κατά πόσο θα αποδέχεται ως εγγύηση τα ελληνικά ομόλογα έχει περιπλέξει τις εξελίξεις.
Κάποιες τράπεζες απειλούν ότι αν απειληθούν θα καταφύγουν στο ELA στον έκτακτο μηχανισμό παροχής ρευστότητας.
Μια διαδικασία που ξεκίνησε ως εθελοντική έχει μετατραπεί σε ατύπως υποχρεωτική και μια τέτοια εξέλιξη μπορεί να τινάξει όλη την διαδικασία στην αέρα.

www.bankingnews.gr

Αρχειοθήκη ιστολογίου