Συνολικές προβολές σελίδας

Κυριακή 10 Ιουλίου 2011

Εξετάζεται μείωση του ελληνικού χρέους

WALL STREET JOURNAL


Οι συζητήσεις για την κρίση στην Ελλάδα σημείωσαν θεμελιώδη μεταστροφή τις τελευταίες μέρες, στρεφόμενες τώρα στην προοπτική μείωσης του υπέρογκου χρέους , παρά στην βραχυπρόθεσμη αντιμετώπιση της κρίσης, γράφει η αμερικανική εφημερίδα, επικαλούμενη πηγές "κοντά στις συνομιλίες".

Εξετάζεται μείωση του ελληνικού χρέους
Οι συζητήσεις για την κρίση στην Ελλάδα σημείωσαν θεμελιώδη μεταστροφή τις τελευταίες μέρες, στρεφόμενες τώρα στην προοπτική περιορισμού του υπέρογκου χρέους αντί στην βραχυπρόθεσμη αντιμετώπιση της κρίσης, γράφει η αμερικανική εφημερίδα, επικαλούμενη πηγές "κοντά στις συνομιλίες".

Οι συνομιλίες ξεκίνησαν πριν δυο εβδομάδες με τις προτάσεις των γαλλικών τραπεζών να ενθαρρύνουν τους επενδυτές να συμβάλλουν στο νέο σχέδιο διάσωσης για τα επόμενα τρια χρόνια, αναφέρει η εφημερίδα για να συμπληρώσει:

"Τώρα έχουν μεταθέσει το επίκεντρο του ενδιαφέροντος στους τρόπους με τους οποίους θα μπορούσε η Ελλάδα να περικόψει το βάρος του χρέους της, ύψους 350 δισ. ευρώ, εκμεταλλευόμενη τις μεγάλες μειώσεις στις τιμές που εμπορεύονται τα κρατικά ομόλογο σήμερα. Ενα άτομο που μετείχε στις διαπραγματεύσεις δήλωσε στην εφημερίδα ότι οι συνομιλίες για τον περιορισμό του χρέους είναι "εν δυνάμεις μετασχηματιστικές"...

Αξιωματούχοι της ΕΕ δηλώνουν πως υπάρχουν κάποιες ενδείξεις συναίνεσης μεταξύ των κυβερνήσεων για τον χειρισμό του χρέους και για το κατά πόσον θα πρέπει να διακινδυνεύσουν την επιλεκτική χρεοκοπίας της Ελλάδας από τους οίκους αξιολόγησης. Οι συνομιλίες για το θέμα αναμένεται να συνεχιστούν μέχρι τον Σεπτέμβριο, τονίζουν οι ίδιες πηγές που επικαλείται η Wall Street Journal.

Ανώτατος αξιωματούχος της ευρωζώνης τον οποίο επικαλείται η εφημερίδα, αναφέρει ότι θα συζητηθεί το ενδεχόμενο να επιτροπεί στο ταμείο διάσωσης της ευρωζώνης να χρηματοδοτήσει, άμεσα ή έμμεσα, αγορές ελληνικών ομολόγων σε μειωμένες τιμές. Η πρόταση αυτή είχε μπλοκαριστεί στις αρχές του χρόνου, κυρίως από τη Γερμανία και την Ολλανδία.

Ο αξιωματούχος σημειώνει ότι το ενδεχόμενο άμεσης αγοράς από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, η οποία κατέχει δεκάδες δισ. ευρώ σε ελληνικά ομοόγο, επίσης πιθανόν να συζητηθεί.

Στις ιδέες που συζητούνται περιλαμβάνονται επίσης ανταλλαγές ομολόγων στο πρότυπο του Σχεδίου Μπρέιντι, της δεκαετίας του 80, βάσει του οποίου μειώθηκε το χρέος της Λατινικής Αμερικής.

Ethnos.gr

Ο υπολογιστής των δισεκατομμυρίων του Αμερικανικού Στρατού δεν κάνει τη δουλειά του…


Δεν είναι μόνο στη χώρα μας τα ‘σκάνδαλα’. Στις ΗΠΑ μια σοκαριστική ανακάλυψη είναι πως αμερικανικός υπερυπολογιστής δισεκατομμυρίων που υποτίθεται πως θα... βοηθούσε τις αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις να δώσουν τη μάχη τους στο Ιράκ και το Αφγανιστάν, δεν δουλεύει και ακόμη και αν δούλευε όπως έπρεπε δεν θα ήταν καλύτερος από ένα έτοιμο εμπορικό σύστημα server που θα μπορούσαμε όλοι να παραγγείλουμε.

Το σύστημα DCGS-A είχε σαν στόχο να συλλέγει πληροφορίες, παρακολούθηση και αναγνώριση αλλά και να παρέχει σε πραγματικό χρόνο ανάλυση του πεδίου μάχης – real-time battlefield analysis, όπως και να καθορίζει που βρίσκονται οι στόχοι υψηλής αξίας. Στην πραγματικότητα όμως όσοι το δοκίμασαν είπαν πως δημιουργούσε περισσότερα προβλήματα από την αξία που έδινε στους χειριστές.

Το εσωτερικό σημείωμα που έστειλε τον Ιούλιο του 2010 ο ανώτατος αξιωματούχος του Αμερικανικού Στρατού Michael Flynn και δημοσίευσε το Politico λέει πως το DCGS-A ήταν πρακτικά… άχρηστο.

Δεν μπορούσε να δίνει στους διοικητές την πλήρη εικόνα του επιχειρησιακού περιβάλλοντος είπε στο σημείωμα ενώ προσέθεσε πως χωρίς την πλήρη κατανόηση του εχθρού και τους περιβάλλοντος, οι επιχειρήσεις των Αμερικανών δεν θα ήταν τόσο πετυχημένες όσο έπρεπε.

Αυτά τα προβλήματα έχουν σαν αποτέλεσμα επιχειρήσεις που δεν προχωρούσαν και άρα ζωές που χάνονταν. Πολιτικοί σημείωναν πως ίσως ο αμερικανικός στρατός θα πρέπει το εγκαταλείψει παρά τα χρήματα που δαπανήθηκαν και να χρησιμοποιήσει αυτό το σύστημα που χρησιμοποιεί το FBI και η CIA, το σύστημα γνωστό και με την ονομασία Palantir.

Ο Στρατός όμως αρνήθηκε και προχώρησε σε μια αναβάθμιση του software που είχε σαν στόχο να λύσει τα προβλήματα αλλά και πάλι δεν μπορούσε να χρησιμοποιηθεί καθώς δεν ήταν εφικτό να μοιραστούν τα δεδομένα (!) οι χρήστες του ενώ είχε “… τάση για να κρασάρει και να βγαίνει off-line.”

Όπως λέει το Extreme Tech μια εμπορική λύση θα ήταν καλύτερη…


«Βγείτε από το ευρώ για να σωθείτε»


«Βγείτε από το ευρώ για να σωθείτε» 
Την ώρα που η αγωνία κορυφώνεται και στο Eurogroup της Δευτέρας δεν έχει βρεθεί λύση οι Γερμανοί συνεχίζουν να «ρίχνουν» λάδι στη φωτιά. 

Έτσι λοιπόν μια νέα «επίθεση» στην Ελλάδα έκρυβε η τελευταία συνέντευξη του Χανς Βέρνερ Σιν, του γνωστού πλέον για τις ακραίες απόψεις του για την ελληνική οικονομία προέδρου Ινστιτούτου Οικονομικών Ερευνών (ΙFO) της Γερμανίας.

Ο ίδιος επιμένει σε παλαιότερη θέση του πως η μόνη λύση για την Ελλάδα είναι η έξοδός της από το ευρώ, σε μια ακραία μεν κίνηση, η οποία όμως – κατά τον ίδιο – θα δώσει στη χώρα μας τη «νομισματική ευελιξία» που χρειάζεται ώστε να «φτηνύνει» κατά 20% με 30% κι έτσι να αποκτήσει την απαραίτητη ανταγωνιστικότητα που με τη σειρά της θα την οδηγήσει σε σταδιακή επίτευξη πρωτογενών πλεονασμάτων και σε βάθος χρόνου στην ανάπτυξη.

Ο Γερμανός οικονομολόγος τονίζει, μιλώντας σε γερμανική εβδομαδιαία οικονομική εφημερίδα, πως η Ελλάδα δεν μπορεί να εξέλθει του αδιεξόδου στο οποίο βρίσκεται ακριβώς λόγω του ακριβού, γι’ αυτήν, ευρώ που δεν τη βοηθάει να ανακτήσει την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας της παρά τα συνεχιζόμενα μέτρα περικοπών σε δαπάνες και μισθολογικά κόστη. Χαρακτηρίζει δε την παρούσα κατάσταση στη χώρα μας με την οικονομική αναταραχή στην ίδια τη Γερμανία κατά τη διάρκεια της περιόδου της Δημοκρατίας της Βαϊμάρης, όταν από το 1928 έως το 1933 επιχειρήθηκε μια οικονομική αναδιάρθρωση με μειώσεις μισθών και δαπανών χωρίς ορατό αποτέλεσμα. 

Η χώρα τότε οδηγήθηκε στα πρόθυρα εμφυλίου χωρίς τελικώς να γλυτώσει την ουσιαστική χρεοκοπία! Ετσι και τώρα η Ελλάδα, κατά τον κύριο Σιν, κινδυνεύει. Και ο ίδιος τονίζει ότι η έξοδος από το ευρώ, η υποτίμηση του νομίσματος κατά 20-30% και μια μεταβατική περίοδος κάποιων ετών, θα έδινε στη χώρα μας την ευκαιρία να ανακτήσει τη θέση της στις αγορές και στη συνέχεια να επανέλθει στο ευρώ αλλά με … άλλη ισοτιμία!

Καταλήγει δε λέγοντας πως είναι προφανές ότι στην αρχή θα υπάρξει αναταραχή και η πρώτη αντίδραση θα είναι να σπεύσουν οι πολίτες να σηκώσουν τα χρήματά τους από τις τράπεζες, αλλά δηλώνει ότι ούτως άλλως η παραμονή της χώρας μας στη ζώνη του ευρώ θα οδηγούσε στο ίδιο αποτέλεσμα…






Πηγή: protothema.gr

MNHMONIO 4 : Τι χάνουν δημ.υπάλληλοι & συνταξιούχοι και όλοι οι νέοι φόροι



ΕκτύπωσηPDF
idiotikopoihsΤο πλήρες κείμενο του μνημονίου 4 δόθηκε χθες στην δημοσιότητα από το υπουργείο Οικονομίας και περιέχει έναν ορυμαγδό νέων μέτρων που ακόμα και εαν περάσουν από την ελληνική κοινωνία είναι αδύνατον να υλοποιηθούν στους χρόνους που πρέπει. Παρά το γεγονός ότι το νέο μνημόνιο θα χρειάζονταν σελίδες επί σελίδων σχολιασμού το S10 επιλεγεί για ευνόητους λογούς να αφήσει αυτό το ρόλο σε εσάς και παραθέτει αυτούσια τα βασικά σημεία του νέου μνημονίου…

Τα επιπρόσθετα μέτρα για το 2011 και η μεσοπρόθεσμη δημοσιονομική στρατηγική (ΜΔΣ) μέχρι το 2015 θα περιλαμβάνουν τα ακόλουθα:
 Περικοπές στο μισθολογικό κόστος κατά τουλάχιστον 770 εκ. ευρώ το 2011 και επιπλέον 600 εκ. ευρώ το 2012, 448 εκ. ευρώ το 2013, 306 εκ. ευρώ το 2014 και 71 εκ. ευρώ το 2015 μέσω της εφαρμογής της μείωσης του προσωπικού επιπρόσθετα από τον κανόνα της μίας πρόσληψης για κάθε 5 αποχωρήσεις (1 προς 10 για το 2011), της αύξησης των εβδομαδιαίων ωρών εργασίας για τους δημόσιους υπαλλήλους από 37.5 σε 40 και της μείωσης των υπερωριών, της μείωσης του αριθμού των επ’ αμοιβή επιτροπών και συμβουλίων, της μείωσης σε άλλες επιπλέον αποζημιώσεις επιδόματα και μπόνους, της μείωσης των συμβασιούχων (50% το 2011 και επιπλέον 10% από το 2012 και μετά), του προσωρινού παγώματος της αυτόματης ωρίμανσης, της υλοποίησης της νέας μισθολογικής κλίμακας, της εισαγωγής της μερικής απασχόλησης στο δημόσιο τομέα και της άνευ αποδοχών άδειας, της μείωσης στον αριθμό των εισακτέων στις στρατιωτικές και αστυνομικές σχολές, της μεταφοράς του πλεονάζοντος προσωπικού σε εργασιακή εφεδρεία, όπου θα πληρώνεται κατά μέσο όρο στο 60% του μισθού του (εξαιρώντας υπερωρίες και άλλες επιπρόσθετες αμοιβές), έως 12 μήνες, και μέσω της περικοπής στο επίδομα παραγωγικότητας κατά 50%.
 Περικοπές στα λειτουργικά έξοδα του κράτους κατά τουλάχιστον 190 εκ. ευρώ το 2011 και επιπλέον 92 εκ. ευρώ το 2012, 161 εκ. ευρώ το 2013, 323 εκ. ευρώ το 2014 και 370 εκ. ευρώ το 2015 μέσω της υλοποίησης των ηλεκτρονικών συμβάσεων (e-procurement) για όλες τις δημόσιες συμβάσεις, του εξορθολογισμού των δαπανών για ενέργεια των δημοσίων υπηρεσιών, της μείωσης στις δαπάνες ενοικίων ως αποτέλεσμα της αποτελεσματικότερης χρήσης της δημόσιας περιουσίας, της μείωσης στις δαπάνες τηλεπικοινωνιών, της κατάργησης της δωρεάν διανομής εφημερίδων, της μείωσης των λειτουργικών δαπανών στον τακτικό προϋπολογισμό για όλους τους τομείς, της εφαρμογής κριτηρίων αναφοράς για τις δημόσιες δαπάνες μετά από ένα χρόνο πλήρους εφαρμογής του ΟΠΣ για τις δαπάνες της γενικής Κυβέρνησης.
 Περικοπές στις δαπάνες των νομικών προσώπων δημοσίου και Ιδιωτικού δικαίου και στις μεταβιβάσεις προς άλλους φορείς κατά τουλάχιστον 540 εκ. ευρώ το 2011 και επιπλέον 150 εκ. ευρώ το 2012, 200 εκ. ευρώ το 2013, 200 εκ. ευρώ το 2014 και 150 εκ. ευρώ το 2015 μέσω της αξιολόγησης του σκοπού, της βιωσιμότητας και των δαπανών όλων των φορέων που επιδοτούνται από τον δημόσιο τομέα καθώς και μέσω των συγχωνεύσεων και του κλεισίματός τους, μέσω των συγχωνεύσεων/κλεισίματος και μείωσης των επιδοτήσεων σε εκπαιδευτικά ιδρύματα (σχολεία, ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης), μέσω της μείωσης στις κρατικές επιχορηγήσεις προς φορείς εκτός γενικής κυβέρνησης και μέσω ενός σχεδίου δράσης για το κλείσιμο, συγχώνευση και μείωση μεγέθους φορέων.
 Εξοικονομήσεις από τις δημόσιες επιχειρήσεις κατά τουλάχιστον 414 εκ. ευρώ το 2012 και επιπλέον 329 εκ. ευρώ το 2013, 297 εκ. ευρώ το 2014 και 274 εκ. ευρώ το 2015 μέσω της αύξησης των εσόδων του ΟΣΕ, ΟΑΣΑ και άλλων εταιριών, της υλοποίησης των σχεδίων αναδιάρθρωσης και αποκρατικοποίησης των Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων, της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας, του Οργανισμού Διεξαγωγής Ιπποδρομιών Ελλάδας, της πώλησης περιουσιακών στοιχείων των εταιριών που δεν σχετίζονται με τις κύριες δραστηριότητές τους, της μείωσης στις δαπάνες προσωπικού, της μείωσης των επιχειρησιακών δαπανών και μέσω συγχωνεύσεων ή κλεισίματος επιχειρήσεων.
 Περικοπές στις λειτουργικές δαπάνες που σχετίζονται με την άμυνα κατά τουλάχιστον 133 εκ. ευρώ το 2013 και επιπλέον 133 εκ. ευρώ το 2014 και 134 εκ. ευρώ το 2015, επιπλέον της μείωσης στις προμήθειες αμυντικού υλικού (παραδόσεις) κατά 830 εκ. ευρώ από το 2010 μέχρι το 2015.

 Περικοπές στις φαρμακευτικές δαπάνες και τις δαπάνες υγείας κατά τουλάχιστον 310 εκ. ευρώ το 2011 και επιπλέον 697 εκ. ευρώ το 2012, 349 εκ. ευρώ το 2013, 303 εκ. ευρώ το 2014 και 463 εκ. ευρώ το 2015 μέσω της υλοποίησης ενός νέου “χάρτη υγείας” και την αντίστοιχη μείωση στις δαπάνες των νοσοκομείων, της επανεξέτασης του σκοπού και των δαπανών των μη νοσοκομειακών φορέων, της υλοποίησης του κεντρικού συστήματος προμηθειών, της μείωσης στο μέσο κόστος  ανά ασθενή μέσω της κατηγοριοποίησης των ασθενών (case mixing), της μείωσης στις υπηρεσίες που παρέχονται στους μη ασφαλισμένους (gate-keeping function), της εισαγωγής χρέωσης για υπηρεσίες που παρέχονται σε αλλοδαπούς, της λειτουργίας του Εθνικού Οργανισμού Παροχών Υπηρεσιών Υγείας (ΕΟΠΥΥ), της  ηλεκτρονικής σάρωσης από το ΙΚΑ των χειρόγραφων συνταγών, της επέκτασης της λίστας των φαρμακευτικών που δεν χρειάζονται συνταγογράφηση, των νέων τιμών των φαρμάκων, της εγκαθίδρυσης της ασφαλιστικής τιμής από τον τομέα της κοινωνικής ασφάλισης και της πλήρους εφαρμογής της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης.
 Περικοπές στα κοινωνικά επιδόματα κατά τουλάχιστον 1188 εκ. ευρώ το 2011 και επιπλέον 1230 εκ. ευρώ το 2012, 1025 εκ. ευρώ το 2013, 1010 εκ. ευρώ το 2014 και 700 εκ. ευρώ το 2015 μέσω μίας προσαρμογής στα ταμεία επικουρικής ασφάλισης, μέσω της μεταρρύθμισης στο σύστημα αναπηρικών συντάξεων, μέσω της απογραφής των συνταξιούχων και μέσω διασταυρώσεων των δεδομένων με  την πλήρη υλοποίηση του αριθμού κοινωνικής ασφάλισης και του ανώτατου ορίου στις συντάξεις, μέσω του εξορθολογισμού των κριτηρίων για τους συνταξιούχους (ΕΚΑΣ), του εξορθολογισμού των δικαιωμάτων και των δικαιούχων του ΟΕΕ-ΟΕΚ και ΟΑΕΔ, μέσω περικοπών στα εφάπαξ που δίνονται στους συνταξιούχους, μέσω διασταυρώσεων των προσωπικών δεδομένων από την εισαγωγή ανώτατων ορίων για εργοδότες που μπορούν να ενταχθούν στα προγράμματα του ΟΑΕΔ, μέσω της μείωσης στις βασικές συντάξεις του ΟΓΑ και στα κατώτερα όρια συντάξεων των άλλων ταμείων κοινωνικής ασφάλισης και αυστηροποίησης των κριτηρίων που βασίζονται στη μόνιμη διαμονή, μέσω της μείωσης των δαπανών των κοινωνικών επιδομάτων μέσω των διασταυρώσεων των δεδομένων, μέσω της ενιαίας νομοθεσίας για τα επιδόματα υγείας για όλα τα ταμεία κοινωνικής ασφάλισης, μέσω  των ενιαίων συμβάσεων με ιδιωτικά νοσοκομεία και κέντρα υγείας, μέσω της αξιολόγησης των κοινωνικών επιδομάτων σε χρήμα και είδος που θα οδηγήσει στην κατάργηση των λιγότερο αποτελεσματικών, μέσω της αύξησης της ειδικής εισφοράς (νόμος 3863/2010) των συνταξιούχων που η μηνιαία σύνταξή τους υπερβαίνει τα 1700 ευρώ, μέσω της αύξησης της ειδικής κοινωνικής εισφοράς που πληρώνεται από συνταξιούχους κάτω των 60 ετών με μηνιαία σύνταξη  άνω των 1700 ευρώ, μέσω της εισαγωγής μιας ειδικής κλιμακωτής εισφοράς για επικουρικές συντάξεις άνω των 300 ευρώ μηνιαίως και της μείωσης στις επιδοτήσεις προς το ΝΑΤ (το ταμείο συντάξεων των ναυτικών) και προς το συνταξιοδοτικό ταμείο του ΟΤΕ με ταυτόχρονη μείωση της συνταξιοδοτικής δαπάνης ή αύξησης των εισφορών από τους δικαιούχους.
 Περικοπές σε μεταφορές στην τοπική αυτοδιοίκηση κατά τουλάχιστον 150 εκ. ευρώ το 2011 και επιπλέον 355 εκ. ευρώ το 2012, 345 εκ. ευρώ το 2013, 350 εκ. ευρώ το 2014 και 305 εκ. ευρώ το 2015. Οι περικοπές αυτές θα γίνουν κυρίως μέσω  μειώσεων στις δαπάνες της τοπικής αυτοδιοίκησης ύψους τουλάχιστον 150 εκ. ευρώ το 2011 και επιπλέον 250 εκ. ευρώ το 2012, 175 εκ. το 2013, 170 εκ. το 2014 και 160 εκ. το 2015. Επιπλέον, τα έσοδα της τοπικής αυτοδιοίκησης θα αυξηθούν κατά τουλάχιστον 105 εκ. ευρώ το 2012 και επιπλέον 170 εκ. το 2013, 130 εκ. ευρώ το 2014 και 145 εκ. ευρώ το 2015, μέσω της αύξησης σε έσοδα από διόδια, αμοιβές, δικαιώματα και άλλες πηγές εσόδων σε συνέχεια της συγχώνευσης της τοπικής αυτοδιοίκησης, και της αύξησης στην καταβολή δημοτικών τελών σε συνέχεια της αυξημένης συμμόρφωσης σε ότι αφορά τα δημοτικά τέλη ως συνέπεια της εισαγωγής απαίτησης πιστοποιητικού ενημερότητας δημοτικών τελών.
 Περικοπές στις δαπάνες του προϋπολογισμού δημοσίων επενδύσεων (επιχορηγήσεις δημοσίων επενδύσεων και επιχορηγήσεις σχετιζόμενες με επενδύσεις) και στις διοικητικές δαπάνες κατά 950 εκ. ευρώ το 2011, εκ των οποίων τα 350 εκ. ευρώ θα είναι σε μόνιμη βάση και επιπλέον 154 εκ. ευρώ (διοικητικές δαπάνες) το 2012.
 Αυξήσεις στους φόρους κατά τουλάχιστον 2017 εκ. ευρώ το 2011 και επιπλέον 3678 εκ. ευρώ το 2012, 156 εκ. ευρώ το 2013 και 685 εκ. ευρώ το 2014 μέσω της αύξησης του ΦΠΑ στα εστιατόρια και στα μπαρ από 13 σε 23 τοις εκατό από το Σεπτέμβριο του 2011, της αύξησης στους φόρους ακίνητης περιουσίας, της μείωσης του αφορολόγητου στα 8000 ευρώ και υιοθέτησης μίας προοδευτικής εισφοράς αλληλεγγύης, της αύξησης στην φορολόγηση με τεκμήρια εισοδήματος και τελών στους ελεύθερους εισοδηματίες, της μείωσης στις απαλλαγές φόρων/δαπανών, των αλλαγών στο φορολογικό καθεστώς για προϊόντα καπνού με πιο γρήγορη την πληρωμή του ειδικού φόρου και αλλαγών στη φορολογική διάρθρωση, μέσω του ειδικού φόρου στα αναψυκτικά, των ειδικών φόρων στο φυσικό αέριο και το υγροποιημένο αέριο, της κατάργησης του φορολογικού πλεονεκτήματος για το πετρέλαιο θέρμανσης (για τις επιχειρήσεις από τον Οκτώβριο 2011 και ύστερα, και για τα νοικοκυριά σταδιακά από τον Οκτώβριο 2011 έως τον Οκτώβριο 2013), της αύξησης στα τέλη κυκλοφορίας, των έκτακτων εισφορών σε  αυτοκίνητα, μηχανές και πισίνες, της αύξησης των προστίμων για αυθαίρετα κτίσματα και της τακτοποίησης πολεοδομικών παραβάσεων, της φορολόγησης σκαφών και γιότ, της ειδικής εισφοράς πάνω σε ακίνητα μεγάλης αξίας, της ειδικής εισφοράς για τους χώρους καπνιζόντων.
 Βελτιώσεις στη φορολογική συμμόρφωση κατά τουλάχιστον 878 εκ. ευρώ το 2013 και επιπλέον 975 εκ. ευρώ το 2014 και 1147 εκ. ευρώ το 2015
 Αυξήσεις στα έσοδα από κοινωνικές εισφορές κατά τουλάχιστον 629 εκ. ευρώ το 2011 και επιπλέον 259 εκ. ευρώ το 2012, 714 εκ. ευρώ το 2013, 1139 εκ ευρώ το 2014 και 504 εκ. ευρώ το 2015 μέσω της πλήρους εφαρμογής μιας μοναδικής ενοποιημένης μεθόδου πληρωμής μισθών και ασφαλιστικών εισφορών, της αύξησης στις εισφορές για τους δικαιούχους του ΟΓΑ και ΕΤΑΑ, της ίδρυσης του ταμείου αλληλεγγύης δικαιούχων του ΟΑΕΕ, της προσαρμογής των εισφορών ανεργίας για τους εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα και μέσω της εισφοράς ανεργίας από τους εργαζόμενους του δημοσίου τομέα, συμπεριλαμβανομένων και αυτών των δημοσίων επιχειρήσεων, της τοπικής αυτοδιοίκησης και άλλων δημοσίων φορέων.

Αν κριθεί απαραίτητο, μετά από διαβούλευση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, την ΕΚΤ και τους εμπειρογνώμονες του ΔΝΤ, τα μέτρα αυτά μπορεί να αντικατασταθούν από άλλα μέτρα αντίστοιχης ή μεγαλύτερης απόδοσης.

Sofokleous10

Διπλωματική εκστρατεία για το ευρωπαϊκό «σχέδιο Μάρσαλ»


Bookmark and Share     


Του ΒΑΣΙΛΗ ΜΟΥΡΤΗ 
Σε αναζήτηση τρόπων που θα επιτρέψουν στην ελληνική οικονομία να αρχίσει να ανακάμπτει μετά από ένα χρόνο, έχουν αποδυθεί το τελευταίο διάστημα Αθήνα και Βρυξέλλες. Γίνεται, μάλιστα, λόγος για ένα σχέδιο τύπου «Μάρσαλ», προκειμένου να δοθεί ισχυρή ώθηση, ώστε να βγει η οικονομία από το τέλμα στο οποίο βρίσκεται ήδη. Ο όρος που ήδη χρησιμοποιείται είναι «αναδιοργάνωση».

Η Αθήνα έχει διαμηνύσει ότι συμφωνεί πλήρως μ’ ένα τέτοιο σχέδιο, το οποίο όμως προχωρεί πολύ αργά. Το θετικό, πάντως, είναι ότι στην προσπάθεια αυτή υπάρχουν αρκετοί που έχουν κατανοήσει τι θα συμβεί σε περίπτωση ελληνικής χρεοκοπίας, αλλά και ποιες θα είναι οι επιπτώσεις από μια μακρόχρονη οικονομική κρίση στην Ελλάδα. Και όλοι αυτοί, που είναι σημαντικοί κοινοτικοί αξιωματούχοι, βοηθούν προς τη συγκεκριμένη κατεύθυνση.

Πρόκειται μεταξύ άλλων για τον Ζαν Κλοντ Γιούνκερ, τον Χέρμαν Βαν Ρομπάι και τον Μανουέλ Μπαρόζο, ο οποίος γνωρίζει πολύ καλά ότι η πατρίδα του, η Πορτογαλία, θα είναι η πρώτη που θα πληρώσει μια επιδείνωση της ελληνικής κρίσης.

Ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αναφέρθηκε στο θέμα αυτό σε συνάντηση που είχε με αρκετούς ευρωβουλευτές, μεταξύ των οποίων και με Έλληνες. Παρών στη συνάντηση ήταν και ο πρόεδρος της Ευρωζώνης. Φαίνεται πως οι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι έχουν εξασφαλίσει τη σιωπηρή, έστω, συγκατάθεση της Άνγκελα Μέρκελ. Επί του παρόντος, πάντως, το σχέδιο δεν έχει πάρει συγκεκριμένη μορφή, κάτι που δεν αποκλείεται να γίνει μέχρι το φθινόπωρο.

Βέβαιο θεωρείται, όμως, ότι οι Ευρωπαίοι είναι διατεθειμένοι να βοηθήσουν την Ελλάδα, ώστε η οικονομία της να αρχίσει να αναπτύσσεται. Προς αυτή την κατεύθυνση και μόνο θα είναι η συμβολή τους, καθώς δεν θέλουν η όποια βοήθειά τους να έχει την τύχη των κονδυλίων του σχεδίου Μάρσαλ.

Το θέμα συζητήθηκε στην προχτεσινή σύσκεψη υπό τον πρωθυπουργό, όπου ο κ. Παπανδρέου τόνισε την ανάγκη να υπάρξει ένα αναπτυξιακό πακέτο που «θα τρέχει παράλληλα με το Μεσοπρόθεσμο» και θα χρηματοδοτηθεί είτε από την τρόικα, είτε μόνο από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Τίποτα, πάντως, δεν πρόκειται να μας χαριστεί. Και ήδη στο πλαίσιο αυτού του αδιαμόρφωτου σχεδίου, έχουν ενταχθεί θέματα επενδύσεων γερμανικών, γαλλικών αλλά και άλλης εθνικότητας επιχειρήσεων. Ήδη ο Γερμανός υπουργός Εξωτερικών Βόλφκανγκ Σόιμπλε έχει μιλήσει για το γερμανικό ενδιαφέρον σχετικά με τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, καθώς η Γερμανία διαθέτει την απαραίτητη τεχνολογία.

Και μπορεί ο κ. Σόιμπλε να έκανε λόγο για ηλιακή ενέργεια, ωστόσο το ενδιαφέρον των Γερμανών είναι πολύ μεγάλο και για την παραγωγή ενέργειας μέσω της γεωθερμίας. Επίκειται μάλιστα η προκήρυξη διαγωνισμού για τέσσερα πεδία γεωθερμίας, στον Έβρο, στην περιοχή του Νέστου, στη Χίο και στη Σαμοθράκη. Τα τέσσερα αυτά πεδία μπορούν να δώσουν μονάδες συνολικής ισχύος περί τα 300 μεγαβάτ.

Η γερμανική πλευρά ενδιαφέρεται και για τα πεδία γεωθερμίας τα οποία έχει δεσμεύσει εδώ και πολλά χρόνια η ΔΕΗ, αλλά δεν τα έχει αξιοποιήσει. Θα είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να συνεργαστούν οι Γερμανοί με τη ΔΕΗ, συνεργασία την οποία θα επιδιώξουν να αξιοποιήσουν αν ιδιωτικοποιηθεί η εταιρεία.

Γερμανικό ενδιαφέρον εκδηλώνεται και για περιφερειακά αεροδρόμια, κυρίως εκείνα της Κέρκυρας, της Ρόδου και της Μυκόνου, αλλά και για την κατασκευή του νέου αεροδρομίου του Ηρακλείου στο Καστέλι. Και η Χόχτιφ, η οποία είχε ανακοινώσει την πώληση των μετοχών της στο αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος», δείχνει έτοιμη να υπαναχωρήσει, ακόμη και να αυξήσει τη συμμετοχή της, αν έχει πιθανότητες να αναλάβει τη διαχείριση και των άλλων αεροδρομίων.

Μεγάλο ενδιαφέρον για τα περιφερειακά αεροδρόμια έχουν εκδηλώσει και οι Γάλλοι, όπως και για το Καστέλι. Ενδιαφέρονται και για το «Ελ. Βενιζέλος», αν φύγει η Χόχτιφ, αλλά και για την ΕΥΑΘ και τον Ιππόδρομο, όπως και για τους τερματικούς σταθμούς του τρένου στον Πειραιά και τη Λάρισα.

Φλερτ κι από Πεκίνο

Για όλα αυτά, πλην των θεμάτων ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, μεγάλο ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει και οι Κινέζοι. Το ενδιαφέρον αυτό γνωστοποιήθηκε προσωπικά στον Γιώργο Παπανδρέου, πριν από μια εβδομάδα, από τον υφυπουργό Διεθνών Σχέσεων του Κομμουνιστικού Κόμματος της Κίνας Λιου Ζιεγί, ένα από τα ισχυρότερα στελέχη του κόμματος.

Ο κ. Ζιεγί βρέθηκε στην Αθήνα επικεφαλής πολυμελούς αντιπροσωπείας του ΚΚΚ, πήρε μέρος στη συνεδρίαση του Συμβουλίου της Σοσιαλιστικής Διεθνούς και συναντήθηκε κατ΄ ιδίαν με τον πρωθυπουργό. Στη συνάντηση αυτή συζητήθηκε και το ενδεχόμενο επίσκεψης του κ. Παπανδρέου στην Κίνα, η οποία είχε, αρχικά προγραμματιστεί για τις 21-24 Ιουλίου. Πλην όμως, οι ανειλημμένες υποχρεώσεις του προέδρου της χώρας και του Γ.Γ. του κόμματος είχαν ως αποτέλεσμα να αναβληθεί η επίσκεψη.

Οι πληροφορίες, πάντως, αναφέρουν ότι ο Κινέζος αξιωματούχος επανέλαβε στον πρωθυπουργό την πρόθεση της χώρας του όχι μόνο να επενδύσει στην Ελλάδα, αλλά και να βοηθήσει στο ξεπέρασμα της κρίσης, αγοράζοντας ελληνικά ομόλογα, στο πλαίσιο μιας συμφωνίας με την Ευρωζώνη, για την ενίσχυση των αδύναμων οικονομιών.

Δεν ήταν η πρώτη φορά που διατυπώθηκε κάτι τέτοιο, ούτε ήταν η πρώτη φορά που ο κ. Παπανδρέου το είδε θετικά. Άλλωστε, υπό την πίεση των διεθνών οίκων και την ατολμία των Ευρωπαίων εταίρων, πάντα αναζητούσε διέξοδο για τη χρηματοδότηση της οικονομίας, καθώς μετά την υπογραφή της δανειακής σύμβασης η χώρα δεν είχε περιθώρια δανεισμού από τρίτους. Τα περιθώρια αυτά τα είχε πριν από την υπογραφή της σύμβασης, αλλά κάποιοι χειρισμοί της ηγεσίας του Υπουργείου Οικονομικών τον Ιανουάριο του 2010, «έκαψαν» το συγκεκριμένο χαρτί.

Μέχρι το τέλος καλοκαιριού «κλειδώνει» το νέο πακέτο

Tης ΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΣΠΑΝΟΥ
Όλα όσα δεν έκαναν οι ηγεσίες της Ευρωζώνης και η ελληνική κυβέρνηση στη διάρκεια της τελευταίας πέτρινης χρονιάς, επιχειρούν να τα πραγματοποιήσουν μέχρι το τέλος του θερμού ελληνικού καλοκαιριού. Η έκδοση ευρωομολόγου επανέρχεται στο τραπέζι. H δυνατότητα επαναγοράς χρέους, επίσης. Η συμμετοχή των ιδιωτών πιστωτών στην εθελοντική μετακύλιση των ελληνικών ομολόγων προωθείται ταχέως. Η αναπτυξιακή-επενδυτική βοήθεια βρίσκεται στο επίκεντρο των συνομιλιών κορυφής. Και η σύγκρουση με τους διεθνείς οίκους αξιολόγησης αποκτά δυναμική τελικής αντιπαράθεσης.

Στο Γιούρογκρουπ της προσεχούς Δευτέρας ο υπουργός Οικονομικών Ευάγγελος Βενιζέλος θα κληθεί από τους ομολόγους του να τους πείσει, για τη βούληση της κυβέρνησης να προχωρήσει άμεσα σε ραγδαίες ιδιωτικοποιήσεις, σε δραματικές περικοπές κρατικών δαπανών και σε δομικές μεταρρυθμίσεις που θα επιτρέψουν μεσοπρόθεσμα την επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας. Από την πλευρά του, αναμένεται να ζητήσει οριστικοποίηση του επόμενου προγράμματος στήριξης τον Σεπτέμβριο, προκειμένου να έχει θετικές ειδήσεις προς ανακοίνωση η κυβέρνηση, όταν θα βρεθεί αντιμέτωπη με νέες «πλατείες» και ενδεχομένως με ένα ιδιότυπο «κοινωνικό χρεοστάσιο» (άρνηση πληρωμής φόρων, λογαριασμών ΔΕΗ).

Κοινοτικές πηγές υποστηρίζουν ότι οι εταίροι αντιμετωπίζουν με έντονη δυσπιστία τις κυβερνητικές δεσμεύσεις και ζητούν αυστηρή προσήλωση στην εφαρμογή του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος. Μόνο έτσι θα ανταποδώσουν με εκταμίευση κοινοτικών πόρων για πολιτικές συνοχής (απασχόληση, προστασία αποκλεισμένων), με παροχή τεχνικής βοήθειας για την άρση των ελληνικών δυσλειτουργιών (καταπολέμηση φοροδιαφυγής, γραφειοκρατίας, αγκυλώσεων της διοίκησης), με επενδυτικές πρωτοβουλίες που θα φέρουν θέσεις εργασίας και αλλαγή ψυχολογίας στην ελληνική αγορά που ασφυκτιά.

Θετικές εξαγγελίες

Η θετική ανταπόκριση Μπαρόζο στο αίτημα Παπανδρέου να μηδενιστεί η εθνική συμμετοχή στα προγράμματα του ΕΣΠΑ, ικανοποίησε το Μέγαρο Μαξίμου. Ο σύμβουλος του πρωθυπουργού Γ. Γλυνός θα βρίσκεται σε διαρκή επικοινωνία με το γραφείο του προέδρου της Κομισιόν, προκειμένου να προωθηθούν κοινοτικά προγράμματα άμεσης υλοποίησης. Ανακούφιση προκάλεσε στην Αθήνα και η εξαγγελία του Επιτρόπου Όλι Ρεν που άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο έκδοσης ευρωομολόγου ακόμη και μέχρι το τέλος του 2011, εφόσον συμφωνηθούν οι βασικές πρόνοιες για την ενιαία οικονομική διακυβέρνηση.

Σύμφωνα με όλες τις εκτιμήσεις, το Βερολίνο μεταθέτει τις οριστικές αποφάσεις σχετικά με το ελληνικό πρόβλημα για το Σεπτέμβριο. Η νέα στήριξη στην Ελλάδα που θα καλύπτει τις δανειακές της ανάγκες μέχρι το τέλος του 2014, θα προέλθει από τέσσερις πηγές χρηματοδότησης: τις χώρες της Ευρωζώνης μέσω του EFSF, το ΔΝΤ, τα έσοδα των ιδιωτικοποιήσεων και τη συμμετοχή ιδιωτών επενδυτών. Το συνολικό ποσό μπορεί να φτάσει τα 110 δισ. ευρώ, με συμμετοχή της Ευρωζώνης και του ΔΝΤ να κυμαίνεται στα 50 με 60 δισ. ευρώ.

Η επίσημη δικαιολογία για την καθυστέρηση στην ανακοίνωση του «πακέτου», είναι ότι δεν έχουν ολοκληρωθεί οι διαβουλεύσεις με τους ιδιώτες ομολογιούχους. Ήδη έχουν δεχτεί να συμμετάσχουν στις συζητήσεις τράπεζες και ασφαλιστικές εταιρείες της Γαλλίας, της Γερμανίας, της Ολλανδίας, του Βελγίου και της Ιταλίας, που κατέχουν ελληνικά ομόλογα. Εκτιμάται γενικά ότι η συμμετοχή θα ξεπεράσει το 80%. Συζητούνται διάφορα σενάρια για τον τρόπο μετακύλισης του χρέους, ώστε να μην εκληφθεί ως πιστωτικό γεγονός από τις αγορές. Είναι προφανές πλέον για τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις ότι το παιχνίδι ξεπερνά τα στενά εθνικά όρια και συνδέεται με την υπερβολική ισχύ εξωθεσμικών κέντρων που κρατούν στα χέρια τους την τύχη του ευρώ.

Υπόγειος πόλεμος

Η απειλή να υποβαθμιστεί η Ελλάδα σε καθεστώς «επιλεκτικής χρεοκοπίας», από τον οίκο S&P, αν η Ευρωζώνη υιοθετήσει τη γαλλική πρόταση για συμμετοχή των ιδιωτών επενδυτών στη νέα στήριξη της χώρας, αλλά και η απίστευτη υποβάθμιση της Πορτογαλίας κατά 4 βαθμίδες από τη Moody’s, δεν επιτρέπουν παρερμηνείες.

Στις Βρυξέλλες δεν είναι λίγοι αυτοί που υποστηρίζουν ότι απώτερος στόχος των οίκων αξιολόγησης και εκείνων που τους υποκινούν δεν είναι η Ελλάδα, η Ιρλανδία και η Πορτογαλία, αλλά μια γενικευμένη αναταραχή, ώστε να εμπλακούν και άλλες χώρες με δημοσιονομικά προβλήματα και υψηλό χρέος, όπως η Ισπανία, η Ιταλία (απειλήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα με υποβάθμιση) και το Βέλγιο.

Μια ανάφλεξη στην Ευρωζώνη, ακόμη κι αν δεν οδηγήσει στη διάλυσή της, θα εξελιχθεί σε «γιορτή» για τους κερδοσκόπους που έχουν ποντάρει κατά του ευρώ.

Η Κομισιόν αναμένεται να φέρει το φθινόπωρο πρόταση για τον περιορισμό της δύναμης των Οίκων αυτών και την ενίσχυση της διαφάνειας στη λειτουργία τους. Διότι σήμερα η αλληλεξάρτηση που έχουν με τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα είναι περισσότερο από ύποπτη. Εξετάζονται διάφορα σενάρια, μεταξύ των οποίων και η απαγόρευση στους Οίκους να αξιολογούν χώρες της Ευρωζώνης που βρίσκονται σε καθεστώς μνημονίου, όπως η Ελλάδα, η Ιρλανδία και η Πορτογαλία.

Isotimia

Αρχειοθήκη ιστολογίου