Σε κείμενό του στο πλαίσιο προετοιμασίας της Συνόδου ο Χέρμαν βαν Ρόμπεϊ γράφει, ότι για την επίτευξη μεγαλύτερης δημοσιονομικής πειθαρχίας δεν είναι απαραίτητη η αλλαγή των Συνθηκών. Αντ’ αυτού ο πρόεδρος του...
Ευρωπαϊκού Συμβουλίου προτείνει την συμπλήρωση του Πρωτοκόλλου αρ. 12 της Συνθήκης της Λισαβόνας, που αφορά και την αντιμετώπιση περιπτώσεων υπερβολικού ελλείμματος.
Η συμπλήρωση θα μπορούσε να καθορίζει αυστηρότερα κριτήρια για το ανώτατο έλλειμμα και το δημόσιο χρέος μιας χώρας ή την οικειοθελή δέσμευση των χωρών για έναν ισοσκελισμένο προϋπολογισμό. Έτσι θα δρομολογούνταν ένα «νέο δημοσιονομικό σύμφωνο», το οποίο θα διευκόλυνε και τις αγορές κρατικών ομολόγων από την ΕΚΤ.
Ο συντομότερος δρόμος για την αλλαγή των συνθηκών
Η παραπάνω συμπλήρωση δεν απαιτεί επικύρωση σε εθνικό επίπεδο και των 27 χωρών - μελών. Δηλαδή η πρόταση ΡόμπεΪ είναι ο συντομότερος δρόμος, διότι για την αλλαγή του Πρωτοκόλλου αρ. 12 απαιτείται ομοφωνία μόνο στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο μετά από σχετική πρόταση της Κομισιόν. Η ΕΚΤ και το Ευρωκοινοβούλιο έχουν απλά συμβουλευτικό ρόλο.
Στόχος αυτής της πρότασης είναι προφανώς να αποφευχθεί η χρονοβόρα διαδικασία αλλαγής των ευρωπαϊκών συνθηκών, η οποία ενδέχεται να ‘σκαλώσει’ όχι στο γενικό πλαίσιο, αλλά στις λεπτομέρειες. Δηλαδή στα αιτήματα των χωρών - μελών καθώς και στη διαδικασία επικύρωσης.
Έτσι η πρόταση Ρόμπεϊ ταυτίζεται με τις θέσεις των Γάλλων και των Γερμανών μόνον σε ό, τι αφορά στο δημοσιονομικό σκέλος, διότι ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου διαφωνεί με την γαλλογερμανική πρόταση ευρείας αναθεώρησης συνθήκης.
Το μεγαλύτερο εμπόδιο για να πειστούν οι αγορές δεν είναι όμως το δημοσιονομικό, αλλά το οπλοστάσιο της ευρωζώνης, η άμυνά της. Με απλά λόγια οι ιδιώτες επενδυτές θέλουν να ξέρουν αν θα πάρουν πίσω τα χρήματά τους, όταν αγοράζουν κρατικά ομόλογα. Θέλουν να δουν ότι η ευρωζώνη έχει ένα οπλοστάσιο και μπορεί να το χρησιμοποιήσει ανά πάσα στιγμή. Και αυτό έως τώρα δεν το έχουν δει οι επενδυτές. Αυτό εξάλλου καταδεικνύει και η «προειδοποιητική βολή» του οίκου αξιολόγησης S&P τη Δευτέρα. Επομένως το βέβαιο είναι ότι δεν έχουμε άλλο χρόνο για χάσιμο.
Ευρωπαϊκού Συμβουλίου προτείνει την συμπλήρωση του Πρωτοκόλλου αρ. 12 της Συνθήκης της Λισαβόνας, που αφορά και την αντιμετώπιση περιπτώσεων υπερβολικού ελλείμματος.
Η συμπλήρωση θα μπορούσε να καθορίζει αυστηρότερα κριτήρια για το ανώτατο έλλειμμα και το δημόσιο χρέος μιας χώρας ή την οικειοθελή δέσμευση των χωρών για έναν ισοσκελισμένο προϋπολογισμό. Έτσι θα δρομολογούνταν ένα «νέο δημοσιονομικό σύμφωνο», το οποίο θα διευκόλυνε και τις αγορές κρατικών ομολόγων από την ΕΚΤ.
Ο συντομότερος δρόμος για την αλλαγή των συνθηκών
Η παραπάνω συμπλήρωση δεν απαιτεί επικύρωση σε εθνικό επίπεδο και των 27 χωρών - μελών. Δηλαδή η πρόταση ΡόμπεΪ είναι ο συντομότερος δρόμος, διότι για την αλλαγή του Πρωτοκόλλου αρ. 12 απαιτείται ομοφωνία μόνο στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο μετά από σχετική πρόταση της Κομισιόν. Η ΕΚΤ και το Ευρωκοινοβούλιο έχουν απλά συμβουλευτικό ρόλο.
Στόχος αυτής της πρότασης είναι προφανώς να αποφευχθεί η χρονοβόρα διαδικασία αλλαγής των ευρωπαϊκών συνθηκών, η οποία ενδέχεται να ‘σκαλώσει’ όχι στο γενικό πλαίσιο, αλλά στις λεπτομέρειες. Δηλαδή στα αιτήματα των χωρών - μελών καθώς και στη διαδικασία επικύρωσης.
Έτσι η πρόταση Ρόμπεϊ ταυτίζεται με τις θέσεις των Γάλλων και των Γερμανών μόνον σε ό, τι αφορά στο δημοσιονομικό σκέλος, διότι ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου διαφωνεί με την γαλλογερμανική πρόταση ευρείας αναθεώρησης συνθήκης.
Το μεγαλύτερο εμπόδιο για να πειστούν οι αγορές δεν είναι όμως το δημοσιονομικό, αλλά το οπλοστάσιο της ευρωζώνης, η άμυνά της. Με απλά λόγια οι ιδιώτες επενδυτές θέλουν να ξέρουν αν θα πάρουν πίσω τα χρήματά τους, όταν αγοράζουν κρατικά ομόλογα. Θέλουν να δουν ότι η ευρωζώνη έχει ένα οπλοστάσιο και μπορεί να το χρησιμοποιήσει ανά πάσα στιγμή. Και αυτό έως τώρα δεν το έχουν δει οι επενδυτές. Αυτό εξάλλου καταδεικνύει και η «προειδοποιητική βολή» του οίκου αξιολόγησης S&P τη Δευτέρα. Επομένως το βέβαιο είναι ότι δεν έχουμε άλλο χρόνο για χάσιμο.
Fimotro
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου