Συνολικές προβολές σελίδας

Παρασκευή 19 Απριλίου 2013

Ο Ι. Τζαμτζής εισηγητής του νομοσχεδίου για τις ηλεκτρονικές δημόσιες συμβάσεις



E-mailΕκτύπωσηPDF
alt
 κλικ για μεγέθυνση
Ο κ. Τζαμτζής στην εισήγηση του τονίζει την αλλαγή των διαδικασιών ανάθεσης και εκτέλεσης Δημοσίων Συμβάσεων, έργων, προμηθειών και υπηρεσιών με τη χρήση τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών, ώστε όλες οι διαδικασίες να διενεργούνται ηλεκτρονικά.
Στην εισήγηση του ο Βουλευτής κ. Τζαμτζής ανέφερε τα εξής:
«Κύριε Πρόεδρε, κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, με το σχέδιο νόμου «Εθνικό Σύστημα Ηλεκτρονικών Δημοσίων Συμβάσεων και άλλες διατάξεις» η Κυβέρνηση επιφέρει μεγάλες αλλαγές στις διαδικασίες ανάθεσης και εκτέλεσης Δημοσίων Συμβάσεων, έργων, προμηθειών και υπηρεσιών με τη χρήση τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών.
Δεν μπορεί να αμφισβητήσει κανείς ότι πολλά ήταν τα προβλήματα στον τομέα των έργων, των υπηρεσιών και των προμηθειών, σχετικά με τις διαδικασίες προκήρυξης, ενημέρωσης, ανάθεσης και εκτέλεσης αυτών. Πολλές φορές ακολουθούνταν το γράμμα του νόμου π.χ. η δημοσίευση σε μια εφημερίδα ημερήσιας κυκλοφορίας, αλλά η εφημερίδα αυτή πουλούσε 1000 φύλλα πανελλαδικά. Ενημέρωση λοιπόν ουσιαστική δεν υπήρχε. Άλλες φορές οι επιτροπές προμηθειών, λειτουργώντας με αυστηρότητα ή με διασταλτική ερμηνεία των σχετικών διατάξεων, απέκλειαν ή άφηναν να συμμετέχουν στη διαδικασία προμηθευτές όπως η επιτροπή ήθελε. Παρόμοια προβλήματα μπορούσαν να δημιουργηθούν στις επιτροπές δημοπρασιών έργων ή υπηρεσιών.
Στόχος της κυβέρνησης σήμερα είναι να αλλάξει τις διαδικασίες στις δημόσιες συμβάσεις. Προχωρά σε μεταρρυθμίσεις στον τομέα των προμηθειών, των υπηρεσιών και των έργων από την αρχή της διαδικασίας, από την υποβολή δηλαδή του αιτήματος και συνεχίζει με την έγκριση, τον προγραμματισμό, την προκήρυξη, την ανάθεση και την εκτέλεση του έργου. Όλη η διαδικασία πλέον για την προμήθεια αγαθών ή υπηρεσιών ή την κατασκευή ενός έργου θα διενεργείται ηλεκτρονικά.
Διαφάνεια παντού λέει η  κυβέρνηση και με το νομοσχέδιο αυτό γίνεται πράξη,  διαφάνεια σε όλη τη διαδικασία των δημόσιων συμβάσεων. Το παράνομο, πολλές φορές, άνοιγμα των φακέλων, οι αποκλεισμοί ενδιαφερομένων με διάφορα προσχήματα, οι περίεργες και πολύπλοκες διαδικασίες δημοπρασιών, όπως οι δημοπρασίες με μαθηματικό τύπο και διάφορα άλλα, ανήκουν στο παρελθόν. Μια νέα ψηφιακή εποχή ξεκινά στον τομέα των δημοσίων συμβάσεων με το Εθνικό Σύστημα Ηλεκτρονικών Δημόσιων Συμβάσεων, το ΕΣΗΔΗΣ, το οποίο θα λειτουργεί στο διαδίκτυο με την ονομασία «ΠΡΟΜΗΘΕΥΣ» και με ηλεκτρονική διεύθυνση. Συμπληρώνεται έτσι η νομοθεσία και η προσπάθεια που είχε προηγηθεί με τη δημιουργία του Κεντρικού Ηλεκτρονικού Μητρώο Δημοσίων Συμβάσεων, το «ΑΓΟΡΑ», ώστε να υπάρχει η μεγαλύτερη δυνατή διαφάνεια στις δημόσιες συμβάσεις.
Στη νέα ηλεκτρονική  διαδικασία θα χρησιμοποιούνται τυποποιημένα σχέδια προκηρύξεων και δημοσίων συμβάσεων, ώστε να εξοικονομείται χρόνος, να αποφεύγονται τα λάθη και οι δικαστικές αμφισβητήσεις και να υπάρχει η όσο το δυνατόν μικρότερη ανθρώπινη παρέμβαση, με στόχο τη μεγαλύτερη δυνατή διαφάνεια στις διαδικασίες.
Ταυτόχρονα, με τη θέσπιση κεντρικών αρχών ανάθεσης για όλο το δημόσιο, καταργούνται χιλιάδες αναθέτουσες αρχές, που σήμερα λειτουργούν σε όλο το δημόσιο και οι διαγωνισμοί από ένα όριο προϋπολογισμού και πάνω θα πραγματοποιούνται κεντρικά. Αποτέλεσμα της μείωσης των αρχών ανάθεσης σε μερικές εκατοντάδες θα είναι η εξοικονόμηση χρημάτων για το δημόσιο με την περιστολή δαπανών, η επίτευξη καλύτερων τιμών στις προμήθειες και τα έργα και η εξοικονόμηση ανθρώπινων πόρων και εργατοωρών και φυσικά χρημάτων. Πέρα όμως από τη βελτίωση των οικονομικών του κράτους από τις ηλεκτρονικές εφαρμογές στις δημόσιες συμβάσεις, πολύ μεγάλο είναι το όφελος τόσο για το κράτος όσο και για τον πολίτη, προμηθευτή ή  κατασκευαστή, με την εφαρμογή, με τη χρήση της ηλεκτρονικής υπογραφής στις δημόσιες συμβάσεις. Θα μειωθεί η γραφειοκρατία, θα συμμετέχουν πολλοί περισσότεροι ενδιαφερόμενοι στους διαγωνισμούς, με αποτέλεσμα πολύ περισσότερες προσφορές, εξοικονόμηση πολύτιμου χρόνου και φυσικά μείωση των εξόδων.
Στο δεύτερο κεφάλαιο ρυθμίζονται θέματα σχετικά με το Γενικό Εμπορικό Μητρώο. Συστήνεται Τμήμα Γενικού Εμπορικού Μητρώου στη Διεύθυνση Ανώνυμων Εταιρειών Πίστεως της  Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και καθορίζονται οι αρμοδιότητές τους. Ακόμη ρυθμίζονται θέματα σχετικά με τη διαδικασία μετατροπής εταιρίας στη μορφή ιδιωτικής κεφαλαιουχικής εταιρίας.
Στο τρίτο κεφάλαιο ρυθμίζονται θέματα σχετικά με τα εμπορικά σήματα. Σειρά νομοτεχνικών βελτιώσεων, όπως το δικαίωμα χρήσης σήματος για αόριστο χρόνο και την καταβολή ετήσιου τέλους χρήσης από το δικαιούχο.
Στο τέταρτο κεφάλαιο ρυθμίζονται θέματα παραεμπορίου, κατάσχεσης και καταστροφής απομιμητικών προϊόντων, δηλαδή προϊόντων «μαϊμού». Δημιουργείται στο Υπουργείο Ανάπτυξης συντονιστικό κέντρο για την αντιμετώπιση του παραεμπορίου, το ΣΥΚΑΠ και καθορίζεται η λειτουργία του και οι αρμοδιότητες του. Ακόμη, τροποποιούνται θέματα λειτουργίας του Ελληνικού Ινστιτούτου Μετρολογίας και επαναπροσδιορίζεται το έργο του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών.
Πολύ σημαντικές είναι οι αλλαγές που επέρχονται στο θεσμό των λαϊκών αγορών. Η αρμοδιότητα πλέον μεταφέρεται από την κεντρική κυβέρνηση στην τελετή περιφέρεια. Έτσι αλλάζει το καθεστώς λειτουργίας των λαϊκών αγορών και η εποπτεία του Οργανισμού λαϊκών αγορών Θεσσαλονίκης και Αθηνών περνά πλέον στους αντίστοιχους περιφερειάρχες. Οι κάτοχοι επαγγελματικών ή παραγωγικών αδειών θα καταβάλουν πλέον ημερήσιο ανταποδοτικό τέλος και όχι το προβλεπόμενο ημερήσιο δικαίωμα. Ακόμη τροποποιούνται διατάξεις της λειτουργίας των λαϊκών αγορών Αττικής, Θεσσαλονίκης και επιτρέπεται πλέον η λειτουργία λαϊκών αγορών και τις Κυριακές, αποκλειστικά με τη συμμετοχή παραγωγών, ώστε και οι παραγωγοί να στηριχτούν και οι πολίτες να μπορούν να αγοράζουν προϊόντα σε καλύτερες τιμές.
Σ' αυτό το τέταρτο κεφάλαιο ρυθμίζονται ακόμη θέματα των πρατηρίων καυσίμων. Επανακαθορίζονται οι διοικητικές κυρώσεις για παρεμβάσεις στη λειτουργία του συστήματος εισροών – εκροών των πρατηρίων καυσίμων. Μειώνονται τα πρόστιμα ώστε να είναι εισπράξιμα. Προβλέπεται ποινή φυλάκισης πλέον τουλάχιστον έξι μηνών για ορισμένες παραβάσεις στο σύστημα εισροών – εκροών και προβλέπεται πρόστιμο 100.000 € και κάθειρξη σε όποιον επεμβαίνει με κάθε τρόπο τη μορφή στη διαδικασία αποστολής στοιχείων στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων, αλλά και σε όσους διακινούν ή εμπορεύονται καύσιμα που δεν έχουν περιληφθεί στο σύστημα εισροών – εκροών.
Ακόμη ρυθμίζονται θέματα λειτουργίας των πρατηρίων άρτου και παρατείνονται οι συμβάσεις των φορέων κοινωνικής ασφάλισης με τα ελληνικά ταχυδρομεία μέχρι τις 30/6/2013 και το αργότερο μέχρι τις 31/12/2013. Δημιουργείται στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων, επιτροπή συμβιβασμού για τη διευκόλυνση της μεσολάβησης μεταξύ των φορέων χρέωσης διοδίων στην Ελλάδα και των παροχών της ευρωπαϊκής υπηρεσίας τηλεδιοδίων. Τέλος, ρυθμίζονται θέματα του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, θέματα αδειών οδήγησης, προστίμων σε παραβάσεις, η διαδικασία ανανέωσης και αντικατάστασης των αδειών οδήγησης, καθώς και ειδικά θέματα σχετικά με τον τεχνικό έλεγχο των εκπαιδευτικών οχημάτων.
Με το τελευταίο άρθρο, το άρθρο 58, πριν από το ακροτελεύτιο άρθρο, ρυθμίζονται ειδικά θέματα απαλλοτριώσεων, ιδιοκτησιών, που διενεργεί η «Αττικό Μετρό Α.Ε.», για να κατασκευάσει τα έργα που απαιτούνται.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το παρόν νομοσχέδιο, πραγματικά, συμπεριλαμβάνει μία πλειάδα ρυθμίσεων, με σημαντικότερη, ίσως, και κεντρική τη ρύθμιση για τις Δημόσιες Συμβάσεις. Επέρχονται, πραγματικά, πολύ μεγάλες αλλαγές, αλλαγές προς το καλύτερο. Αλλαγές στις Δημόσιες Συμβάσεις, που δίνουν άλλες δυνατότητες στη Διοίκηση, να επιφέρει ένα ουσιαστικό πλήγμα στην αδιαφάνεια, γιατί με το παρόν νομοσχέδιο επέρχονται στις Δημόσιες Συμβάσεις ρυθμίσεις, που ρίχνουν άπλετο φως διαδικασία, ενισχύουν τη διαφάνεια σε όλες τις φάσεις της διαδικασίας, είτε αυτές αφορούν στις συμβάσεις δημοσίων έργων, είτε τις προμήθειες, είτε τις υπηρεσίες.
Είναι ένα νομοσχέδιο, το οποίο βάζει το δικό του λιθαράκι για μία καλύτερη Ελλάδα.
Πραγματικά, η Κυβέρνηση με αυτό το νομοσχέδιο βάζει, ίσως, έναν ακρογωνιαίο λίθο για ένα καλύτερο μέλλον στη χώρα μας».


«Να δοθεί εκ νέου η δυνατότητα αναγγελίας και δηλώσεων ζημιών για την πτώση καρπού στα καρποφόρα δέντρα»


Ιορδάνης Τζαμτζής: «Να δοθεί εκ νέου η δυνατότητα αναγγελίας και δηλώσεων ζημιών για την πτώση καρπού στα καρποφόρα δέντρα»

Την δυνατότητα στους αγρότες να δηλώσουν τη ζημία από την πτώση καρπού στα καρποφόρα δέντρα, οι οποίες δεν ήταν ορατές το προηγούμενο διάστημα, ζητά ο Βουλευτής Πέλλας κ. Ιορδάνης Τζαμτζής με επιστολή που κατέθεσε στον Πρόεδρο του ΕΛΓΑ κ. Έξαρχο Βασίλη. 

Ο κ. Τζαμτζής τονίζει την αναγκαιότητα εκ νέου υποβολής δηλώσεων ζημίας για τα καρποφόρα δέντρα, αναφέροντας τα εξής: 

«Κύριε Πρόεδρε, 

Οξύτατο πρόβλημα πτώσης του καρπού εξαιτίας του παγετού & των παρατεταμένων βροχοπτώσεων οι οποίες δεν άφησαν ουσιαστικά να φανεί το πρόβλημα, υπάρχει σήμερα στο Ν. Πέλλας σε όλα τα καρποφόρα δέντρα τα οποία ήταν στη φάση της καρποφορίας. 

Παρόμοιο πρόβλημα υπάρχει και με τα «μάτια» στα ακτινίδια.

Οι αγρότες στη Πέλλα, μετά από αρκετές μέρες ηλιοφάνειας και άνοδο της θερμοκρασίας, τρομοκρατημένοι διαπιστώνουν ότι ο παγετός και οι βροχοπτώσεις έπληξαν τις καλλιέργειες και ο δροσερός καιρός (βροχές και χαμηλές θερμοκρασίες), δεν άφησαν άμεσα κατά τον χρόνο υποβολής των δηλώσεων ζημιάς, να φανεί το πραγματικό πρόβλημα, σε όλες του τις διαστάσεις.    

Σήμερα λοιπόν αποκαλύπτεται το μέγεθος της ζημιάς, αλλά δυστυχώς πολλοί αγρότες δεν έχουν υποβάλλει δήλωση επειδή δεν ήταν ορατό το πρόβλημα στο αμέσως επόμενο δωδεκαήμερο των δηλώσεων. 

Κύριε Πρόεδρε, 

Πρέπει να δοθεί εκ νέου η δυνατότητα υποβολής δηλώσεων ζημιάς (εάν δηλωθούν τα ίδια κτήματα να μην πληρώσει ο αγρότης για δεύτερη φορά), ώστε οι πληγέντες αγρότες να δηλώσουν τις πληγείσες καλλιέργειες, διότι οι ζημιές που έχουν υποστεί είναι πάρα πολύ μεγάλες και δεν ευθύνονται αυτοί για τις καιρικές συνθήκες οι οποίες αφενός δημιούργησαν το πρόβλημα, αφετέρου δεν επέτρεψαν «να φανεί το πρόβλημα σε όλη του τη διάσταση».


Πρωτοβουλία του Ι. Τζαμτζή για την επιστροφή της σποράς καλαμποκιού στην Πέλλα



E-mailΕκτύπωσηPDF
alt
 κλικ για μεγέθυνση
Συνάντηση  με τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Μόσχο Κορασίδη είχε ο Βουλευτής Πέλλας κ.Ιορδάνης τζαμτζής σήμερα, 18 Απριλίου 2013, για το θέμα της σποράς ή όχι καλλιέργειας καλαμποκιού για την καλλιεργητική περίοδο 2013 στο Ν. Πέλλας λόγω της απαγόρευσης που ισχύει εξαιτίας του εντόμου diabrotika.
Να σημειωθεί ότι ο κ. Τζαμτζής στις 10 Απριλίου 2013 είχε καταθέσει στον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Τσαυτάρη Αθανάσιο αναφορά με την οποία ζητούσε να δοθεί ξεκάθαρη λύση για τους αγρότες του Νομού Πέλλας, τονίζοντας ότι η καλλιέργεια του αραβόσιτου θα έχει όψιμη σπορά με συνέπεια να μην υπάρχουν νεαρά στελέχη αραβόσιτου για να ωοτοκήσει σ΄ αυτά το ενήλικο της diabrotika , ώστε να αυξηθούν οι πληθυσμοί του εντόμου.
Ο κ. Τζαμτζής επεσήμανε στον κ. Κορασίδη ότι δεν υπάρχουν ευρήματα του εντόμου diabrotika στο Νομό Πέλλας.  Ο Γενικός Γραμματέας τόνισε στον κ. Τζαμτζή ότι για τον λόγο αυτό ζήτησε τις απόψεις των Διευθυντών από τις Διευθύνσεις Γεωργίας, δηλαδή αν υπάρχουν ευρήματα του εντόμου diabrotika στο Νομό Πέλλας και ότι τις αμέσως επόμενες μέρες θα δοθεί απάντηση από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων σχετικά με την άρση ή όχι της απαγόρευσης καλλιέργειας αραβόσιτου για το 2013 στο Ν. Πέλλας.


Κυριακή 14 Απριλίου 2013

Τι είναι το κατοχικό δάνειο που δώσαμε στους Γερμανούς, γιατί και πότε


Τι είναι το κατοχικό δάνειο που δώσαμε στους Γερμανούς, γιατί και πότε
Κατά την διάρκεια της γερμανικής Κατοχής εκτός από την κάλυψη των δαπανών για τη διαβίωση των γερμανικών στρατευμάτων, η Ελλάδα υποχρεώθηκε να δώσει στους Γερμανούς ένα σημαντικό ποσό ως δάνειο, μέρος του οποίου χρησιμοποιήθηκε και για τον πόλεμο στη Βόρεια Αφρική.
Ο Ξενοφών Ζολώτας είχε αποκαλύψει (Ο απόρρητος φάκελος του δανείου, «Το Βήμα», 2 Ιουνίου 1991) ότι «ακόμα και ο ίδιος ο Χίτλερ όχι μόνο είχε αναγνωρίσει τα δάνεια του Γ' Ράιχ από την Τράπεζα της Ελλάδος, αλλά είχε δώσει εντολή και είχε αρχίσει η διαδικασία εξόφλησής τους».
Η Ελλάδα από τη λήξη του Πολέμου δεν έπαυσε να «υπενθυμίζει» στη Γερμανία την εκκρεμότητα του κατοχικού δανείου. Το 1964 συγκροτήθηκε και επιτροπή νομικών, η οποία αποφάνθηκε ότι τα κατοχικά δάνεια αποτελούν συμβατική υποχρέωση της Γερμανίας, άσχετη με τις επανορθώσεις και αποζημιώσεις.
Ακόμη και επί Κατοχής ο πληρεξούσιος του Ράιχ στην Ελλάδα Αλντερπουργκ, με γραπτό υπόμνημά του στο γερμανικό υπουργείο Εξωτερικών, τον Ιούλιο 1964, είχε αναφέρει ότι η οφειλή της Γερμανίας στην Ελλάδα από το δάνειο ανερχόταν σε 200 εκατ. χρυσά μάρκα, δηλαδή σε 400 εκατ. σταθερά μεταπολεμικά μάρκα.
Η πρώτη επίσημη ανακίνηση του θέματος του δανείου έγινε το 1964, με εντολή της κυβέρνησης Γεωργίου Παπανδρέου, από τον καθηγητή Αγγελο Αγγελόπουλο σε φορολογικό συνέδριο στο Αμβούργο. Ο διευθυντής του γερμανικού υπουργείου Οικονομικών Ράινχαρτ του απάντησε ότι το 1958 η κυβέρνηση Κωνσταντίνου Καραμανλή είχε παραιτηθεί από τις αξιώσεις για το κατοχικό δάνειο με αντάλλαγμα γερμανικό δάνειο 200 εκατ. μάρκων!
Ο Ράινχαρτ επιβεβαίωσε αυτή την εκδοχή με επιστολή στον Γεώργιο Παπανδρέου, η οποία κατέληγε: «Υπό τας προϋποθέσεις αυτάς δεν πιστεύω ότι η ελληνική κυβέρνησις, επικαλούμενη τη συμφωνία της Ρώμης θα ηδύνατο να επιτύχει τις αξιώσεις της. Θα ήτο, επομένως, προτιμότερον να μη επανέλθει επί της υποθέσεως».
Ο Αγγελόπουλος ερεύνησε το θέμα στους εμπιστευτικούς φακέλους των συνομιλιών Αντενάουερ - Καραμανλή. Δεν υπήρχε αναφορά σε παραίτηση Καραμανλή. Οι Γερμανοί απάντησαν ότι ήταν προφορική!
Δώδεκα φορές οι κυβερνήσεις ανακίνησαν το θέμα του κατοχικού δανείου μετά την ενοποίηση της Γερμανίας. Τελευταία φορά, το 2001, η κυβέρνηση Σημίτη συγκρότησε επιτροπή, η οποία συνέταξε υπόμνημα που επιδόθηκε στον καγκελάριο Σρέντερ. Ο αείμνηστος καθηγητής Γιώργος Παπαδημητρίου που μετείχε στην επιτροπή περιέγραψε την αντίδραση των Γερμανών: «Σαν να υψώθηκε μπροστά μας ένας γυάλινος πύργος - ξαφνικά πάγωσαν τα χαμόγελα των συνομιλητών μας, απέκλεισαν κάθε σχετική συζήτηση».
Το ξέχασαν
Το δάνειο υπεγράφη με όλους τους τύπους, η Ελλάδα πλήρωνε αναγκαστικά αλλά και οι Γερμανοί σύμφωνα με την πρόβλεψη άρχισαν να ξεπληρώνουν τις οφειλές τους. Υστερα βέβαια το χρέος... έπεσε στη λήθη της ιστορίας και το κατοχικό δάνειο ουδέποτε αποπληρώθηκε.
«Από το 1941 η Ελλάδα βίωνε έναν τρομακτικό λιμό. Ακόμα και ο διαβόητος υπουργός προπαγάνδας των ναζί ο Γκέμπελς έγραφε στο ημερολόγιό του για την Ελλάδα όπου «η πείνα έχει καταστεί ενδημική νόσος. Στους δρόμους της Αθήνας οι άνθρωποι πεθαίνουν κατά χιλιάδες από εξάντληση». Το Λονδίνο είχε κηρύξει την Ελλάδα σε επισιτιστική καραντίνα με στόχο να πλήξει την οικονομία του Αξονα, αλλά και να υποκινήσει στην Ελλάδα την αντίσταση.
Ο υποσιτισμός απασχολούσε τους Γερμανούς στο μέτρο που αυτός μπορούσε να υποκινήσει λαϊκές αναταραχές. Παράλληλα και ο Μουσολίνι πίεζε τον Χίτλερ να μειώσει τις δαπάνες κατοχής στην Ελλάδα και η κυβέρνηση Τσολάκογλου διαμαρτυρόταν για τα υπέρογκα έξοδα κατοχής» σημειώνει ο κ. Τάσος Ηλιαδάκης, συγγραφέας αποκαλυπτικών έργων και βιβλίων για τα γεγονότα της εποχής.
Πότε υπεγράφη το δάνειο
Στις 14.3.1942 τερματίζεται η Συνδιάσκεψη της Ρώμης με την υπογραφή και του κατοχικού δανείου. Τη σύμβαση υπέγραψαν οι πληρεξούσιοι της Ιταλίας και της Γερμανίας στην Ελλάδα, αντίστοιχα Γκίτζι και Αλτενμπουργκ. Στους άμεσα ενδιαφερόμενους, στην Ελλάδα δηλαδή, η συμφωνία ανακοινώθηκε εννέα ημέρες μετά.
Σύμφωνα με αυτήν:
Η ελληνική κυβέρνηση υποχρεούται κατά μήνα να καταβάλλει έξοδα κατοχής 1,5 δισ. δρχ., ποσό το οποίο θα κατανέμεται εξίσου μεταξύ των δύο Δυνάμεων Κατοχής (άρθρο 2).
Οι αναλήψεις από την Τράπεζα της Ελλάδος άνω του ποσού αυτού θα χρεώνονται ως δάνειο στις κυβερνήσεις της Γερμανίας και της Ιταλίας σε δραχμές άτοκες (άρθρο 3).
Η επιστροφή των δανειακών αναλήψεων θα γίνει αργότερα (άρθρο 4).
Η συμφωνία ισχύει αναδρομικά από 1.1.1942 (άρθρο 5).
Η πρώτη τροποποίηση
«Ηταν συμφωνία μεταξύ Γερμανίας και Ιταλίας, που επιβάλλεται στην Ελλάδα. Δηλαδή είναι αναγκαστικό δάνειο. Υπόχρεος καταβολής του είναι η Ελληνική Κυβέρνηση και όχι η Τράπεζα της Ελλάδος . Επομένως ο νόμιμος διεκδικητής του είναι η ελληνική κυβέρνηση. Το ύψος των συνολικών αναλήψεων και πότε αυτές θα σταματήσουν δεν προσδιορίζονται. Οι αναλήψεις γίνονται κατά μήνα και δεν προσδιορίζεται ούτε το ύψος των άνω του 1,5 δισ. δρχ. ποσού ούτε το για πόσους μήνες θα έπαιρναν αυτά οι Αρχές Κατοχής» εξηγεί ο κ. Ηλιαδάκης. «Η χρέωση θα γίνεται σε δραχμές. Οι δραχμές όμως αυτές αντιστοιχούσαν σε εντελώς καθορισμένο ποσό μάρκων που ήδη είχαν απαιτήσει οι Γερμανοί από την ΤτΕ η οποία υποχρεώνεται ''όπως ρυθμίζει κατά τοιούτον τρόπον την επάρκειαν του χαρτονομίσματος εις δραχμάς ώστε να εξασφαλισθή μηνιαίως, διά τας ανάγκας του γερμανικού στρατού, ποσόν 25 εκ. μάρκων''. Επομένως η απαίτηση είναι σε μάρκα και το 1,5 δισ. δρχ. της συμφωνίας της Ρώμης δεν είναι τίποτα άλλο παρά τα 25 εκ. μάρκα».
Ο αδηφάγος πληθωρισμός όμως εξανέμιζε το ποσό του 1,5 δισ. δρχ. και τελικά η συμφωνία από 2 Δεκεμβρίου 1942 θα τροποποιηθεί «κοινή συναινέσει». Ετσι το 1,5 δισ. δρχ. θα γίνει 8 δισ., τα οποία θα αναπροσαρμόζονται με κινητή τιμαριθμική κλίμακα από τα αγαθά που κατονομάζει. Επομένως τα άνω των 8 δισ. δρχ. ποσά, όπως αυτά προσδιορί­ζονται από την τροποποίηση, θα χρεώνονται ως δάνειο. Τα δανειακά ποσά που ήδη είχαν πάρει, όπως και αυτά που θα πάρουν μέχρι την 31.3.1943, θα αρχίσουν να εξοφλούνται από τον Απρίλιο του 1943 με δόσεις.
Συνεπώς το αρχικό αναγκαστικό δάνειο μεταπίπτει σε κανονικό συμβατικό δάνειο και τα ποσά είναι σε σταθερό νόμισμα. «Τα δανειακά ποσά σταματούν την 1.4.1943, οπότε αρχίζει η άτοκος επιστροφή τους. Επειδή οι δανειακές αναλήψεις δεν σταμάτησαν, αν και πραγματοποίησαν δέκα εννέα επιστροφές (19), οπότε και σταμάτησαν την καταβολή των υπολοίπων. Από τότε το δάνειο καθίσταται έντοκο λόγω υπερημερίας», υπογραμμίζει ο κ. Ηλιαδάκης για την περίοδο που οι ναζί πλήρωναν μεν τις δόσεις του χρέους τους, αλλά έπαιρναν αναγκαστικά όλο και περισσότερα.
Η επιστροφή των οφειλόμενων
Η Γερμανία αποφεύγει να κάτσει στο τραπέζι
Το αναγκαστικό δάνειο που κατέβαλε η Ελλάδα αποτελεί μια ξεχωριστή πτυχή εκτός από τις γενικές επανορθώσεις που διεκδικεί η χώρα μας, τη λεηλασία προσωπικών περιουσιών και την αποζημίωση για το ολοκαύτωμα χιλιάδων χωριών. Το δάνειο, δηλαδή, δεν αποτελεί ούτε επανόρθωση ούτε αποζημίωση.
«Πολύ ορθώς η Ελλάδα εξ αρχής και συνεχώς, διαχώριζε το κατοχικό δάνειο από τις επανορθώσεις-αποζημιώσεις και ως εκ τούτου η διεκδίκησή του δεν πρέπει να εμπλέκεται μ' αυτές», λέει ο κ. Ηλιαδάκης στο Εθνος.









Πηγή: Τι είναι το κατοχικό δάνειο που δώσαμε στους Γερμανούς, γιατί και πότε | iefimerida.grhttp://www.iefimerida.gr/node/100166#ixzz2QRQ2DN7D

Η Γερμανία πήρε από την Ελλάδα 13,5 εκατ. χρυσές λίρες με δέσμευση να τα επιστρέψει



Σχετικά ...

tags

Οι γερμανικές αποζημιώσεις και πάλι στο τραπέζι με την προσδοκία, από ελληνικής πλευράς, τη διεκδίκησή τους δια της νομικής οδού. Ρητή δέσμευση να τα επιστρέψει μετά τον πόλεμο
Στη δημιουργία πρωτόγνωρου μετώπου στην Ελλάδα με την προσδοκία διεκδίκησης διά της νομικής οδού ''όσων μας χρωστούν οι Γερμανοί'' από τον πόλεμο, καθώς και στην αντίδραση, με προφανή διάθεση απαξίωσης των ελληνικών συμφερόντων, του Γερμανού υπουργού Οικονομικών Βόλφγκανγκ Σόιμπλε οδήγησε η απόρρητη έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους που αφορά στις γερμανικές αποζημιώσεις.
Το καινούριο στοιχείο είναι ότι στην απόρρητη έκθεση αναφέρεται ρητά ότι η Γερμανία πήρε από την Ελλάδα 13,5 εκατομμύρια χρυσές λίρες με τη δέσμευση ότι ''θα τα επιστρέψει μετά το τέλος του πολέμου''. Το ποσό αυτό δεν επιστράφηκε ποτέ ενώ στα 79 χρόνια που έχουν περάσει, οι τόκοι έχουν εκτοξεύσει την οφειλή στα 60-70 δισ. ευρώ.
Όπως δημοσιεύει το Βήμα της Κυριακής για την ύπαρξη της έκθεσης των 80 σελίδων η οποία παραδόθηκε από τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα στον υπουργό Εξωτερικών Δημήτρη Αβραμόπουλο, ο οποίος και την προώθησε στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, δημιούργησε ένα μεγάλο διεθνές ζήτημα.
Το πρώτο μέσο που αναμετέδωσε την είδηση ήταν η ηλεκτρονική έκδοση του γερμανικού περιοδικού Der Spiegel, εμπλουτίζοντας μάλιστα το ρεπορτάζ με στοιχεία από το γερμανικό υπουργείο Οικονομικών, για να ακολουθήσουν τα βρετανικά μέσα, με ιδιαίτερη έμφαση από τη συντηρητική The Daily Telegraph, η οποία αφιέρωσε στην ιστοσελίδα της εκτενές ρεπορτάζ.
Σύμφωνα με το γερμανικό περιοδικό, το χρέος της Γερμανίας προς την Ελλάδα φτάνει τα 162 δισ. ευρώ: 108 δισ. ευρώ για την ανοικοδόμηση κατεστραμμένων υποδομών και 54 δισ. ευρώ (σ.σ. τόσο το υπολογίζουν οι Γερμανοί) για το κατοχικό δάνειο που αναγκάστηκε να δώσει η ελληνική κυβέρνηση την περίοδο 1942 – 1944.
Μετά το Der Spiegel, που αναδημοσίευσε το άρθρο, την Τρίτη και η The Daily Telegraph δημοσίευσε στην ηλεκτρονική της έκδοση κείμενο του Αμπροζ Εβανς-Πρίτσαρντ με τίτλο ''Μεγάλες πολεμικές απαιτήσεις από την Ελλάδα κατά της Γερμανίας εκρήγνυνται σαν ωρολογιακή βόμβα''.
Το άρθρο φιγουράρει μάλιστα ανάμεσα στα δέκα πιο αναγνωσμένα κείμενα της εφημερίδας, ενώ έχει προκαλέσει και το ενδιαφέρον του κοινού, αφού κατέχει την πρώτη θέση των περισσότερο σχολιασμένων δημοσιευμάτων με πάνω από 1.200 σχόλια αναγνωστών, τα περισσότερα επικριτικά για τους Γερμανούς, αλλά και πολλά καυστικά σχόλια για τις ελληνικές διεκδικήσεις.
Το άρθρο της The Daily Telegraph σχολιάζει τη χρονική στιγμή κατά την οποία η ελληνική πολιτεία επέλεξε να ρίξει φως στο συγκεκριμένα θέμα, ενώ αναφέρει χαρακτηριστικά ότι η ''έκθεση θα εκληφθεί από τους γερμανούς αξιωματούχους ως μία μορφή ηθικού εκβιασμού, καθώς συνεχίζονται οι σκληρές διαπραγματεύσεις για το πρόγραμμα που εφαρμόζεται στην Ελλάδα από την τρόικα''.


Iδρύθηκε η ΕVA




image


Η Συμμαχία για το Έξτρα Παρθένο (ΕVA) ενώνει τους παραγωγούς του έξτρα παρθένου ελαιολάδου με στόχο να αποκαταστήσουν την εμπιστοσύνη στην ποιότητα.

Πως θα γνωρίζω ότι όταν αγοράζω έξτρα παρθένο ελαιόλαδο, αυτό είναι ένα αυθεντικό και ποιοτικό προϊόν; Την απάντηση στους καταναλωτές και στην εφοδιαστική αλυσίδα για το παραπάνω ερώτημα τη δίνει η Συμμαχία για το Έξτρα Παρθένο (Extra Virgin Alliance – EVA).

Οι ψευδείς ισχυρισμοί, η αβέβαιη ποιότητα, οι απάτες και η έλλειψη από έγκυρη πληροφόρηση σχετικά με το ελαιόλαδο, υποβαθμίζουν την εμπιστοσύνη του καταναλωτή και του αγοραστή, που πολλές φορές αισθάνονται μπερδεμένοι και καχύποπτοι.

Η ΕVA παρεμβαίνει μέσα σε αυτή τη διεθνή κατάσταση. Είναι ένας μη κερδοσκοπικός επαγγελματικός Οργανισμός, που εκπροσωπεί τους παραγωγούς του γνήσιου έξτρα παρθένου ελαιολάδου από όλο τον κόσμο, με μέλη από έξι ηπείρους και εννέα χώρες.

Η προσέγγιση της EVA είναι απλή: Να αποκαταστήσει την εμπιστοσύνη των αγορών παρέχοντας εγγυήσεις όχι μόνο προς τους αγοραστές μέσω ελέγχου των προϊόντων και εκπαίδευσης της εφοδιαστικής αλυσίδας, αλλά και προς τους καταναλωτές μέσω του σήματος ποιότητας και αυθεντικότητας της ΕVA.

Ο ορίζοντας της ΕVA είναι παγκόσμιος. Η ιδιότητα του μέλους είναι ανοικτή στους παραγωγούς έξτρα παρθένου ελαιολάδου από οποιοδήποτε μέρος του κόσμου, αρκεί να ικανοποιεί τις προϋποθέσεις που θέτει η ΕVA. Η «ημερομηνία λήξης» (best before) αποτελεί ένα σημείο κλειδί για την εγγύηση της ποιότητας. Η ημερομηνία βασίζεται στα τεχνικά δεδομένα καθώς και στην υπόσχεση του παραγωγού-μέλους ότι θα τηρήσει και υποστηρίξει αυτή την ημερομηνία. Οι παραγωγοί-μέλη της ΕVA συμφωνούν να επιτρέπουν σε ελεγκτές να αγοράζουν το προϊόν τους από κάθε ράφι, να το ελέγχουν κατά πόσο συμμορφώνεται με τις ποιοτικές παραμέτρους της ΕVA και να δημοσιοποιεί αυτά τα αποτελέσματα. Το περιεχόμενο του έξτρα παρθένου ελαιολάδου πρέπει να υπερβαίνει τα ελάχιστα στάνταρντ όπως αυτά έχουν προσδιοριστεί στις ποιοτικές παραμέτρους που ισχύουν μέχρι την ημερομηνία λήξης και έχουν τυπωθεί στις ετικέτες της φιάλης (container).

Ένας φάρος ποιότητας

Οι παραγωγοί –μέλη έχουν το δικαίωμα να χρησιμοποιούν το σήμα της ΕVA στα προϊόντα τους που συμμορφώνονται με τους κανόνες της ΕVA και κυκλοφορούν στην αγορά. Η σφραγίδα ποιότητας και αυθεντικότητας της ΕVA έχει μια διεύθυνση στο ιντερνέτ, που οδηγεί τους καταναλωτές και αγοραστές κατευθείαν στον κατάλογο των ελαιολάδων της ΕVA. Αυτή η λίστα των επιλεγμένων ελαιολάδων είναι μια πηγή, ένας χώρος που μπορεί ο καθένας να μάθει για καθένα από τα ελαιόλαδα και τους ανθρώπους που τα παράγουν. Για κάθε έξτρα παρθένο ελαιόλαδο υπάρχει μια ενημερωτική σελίδα με την οργανοληπτική περιγραφή, συμβουλές σερβιρίσματος, την ιστορία του παραγωγού, δεδομένα της περιοχής και των ελιών, όπως επίσης οι ημερομηνίες συγκομιδής και άλλες τεχνικές λεπτομέρειες. Η ΕVA πιστεύει ότι ο σύνδεσμος μεταξύ του παραγωγού και του καταναλωτή είναι καθοριστικός για να οικοδομηθεί η εμπιστοσύνη, η αξία και μια διαρκής εκτίμηση σε αυτό το προϊόν.

Να οικοδομήσουμε τον πολιτισμό του ελαιολάδου

Η ΕVA προωθεί την εκτίμηση στο έξτρα παρθένο ελαιόλαδο και στον πολιτισμό του ελαιολάδου μέσω της εκπαίδευσης όσων εμπλέκονται στην εφοδιαστική αλυσίδα, επίσης υποστηρίζει το μάρκετινγκ και την απευθείας προσέγγιση των καταναλωτών χρησιμοποιώντας παραδοσιακά αλλά και σύγχρονα μέσα επικοινωνίας.

Οι ιδρυτές της ΕVA φέρνουν μια εμπειρία σχεδόν τριάντα ετών στον τομέα του ελαιολάδου για την ίδρυση αυτού του μη κερδοσκοπικού Οργανισμού. Ο Paul Millerείναι ο προσωρινός πρόεδρος και η Alexandra Kicenik Devarenne είναι η υπεύθυνη για την εκπαίδευση, την επικοινωνία και το μάρκετινγκ. Και οι δυο έχουν για πολλά χρόνια εργασθεί για την ανάπτυξη προτύπων, τη βελτίωση του τομέα και την εκπαίδευση.

Η ΕVA καλωσορίζει στις τάξεις των μελών της καταναλωτές, ακαδημαϊκούς, ανθρώπους των μέσων επικοινωνίας, βιομήχανους, διαμορφωτές πολιτικής και εμπόρους. Η συμμετοχή των συνδεδεμένων μελών δίνει στην ΕVAτην τοπική κουλτούρα, όπως και την επιστημονική και τεχνική υποστήριξη που είναι ζωτικής σημασίας για ένα διεθνή οργανισμό. Η μεγάλη διαφοροποίηση των μελών, ο πλούτος της γνώσης και της εμπειρίας, ενδυναμώνει την αποστολή της ΕVA ώστε να γίνει ο παγκόσμιος πρωταθλητής του γνήσιου έξτρα παρθένου ελαιολάδου.


www.extravirginalliance.org 

Αρχειοθήκη ιστολογίου