– Οι απειλές στις ελληνικές τράπεζες και οι ρήτρες της αναδιάταξης
– Οι κερδοσκόποι ποντάρουν σε κέρδος έως 30 δις δολ από τα CDS
20/05/11Βέτο στα σχέδια αναδιάταξης του ελληνικού χρέους μέσω επιμήκυνσης του χρόνου αποπληρωμής των ομολόγων βάζει η ΕΚΤ η οποία όμως δεν είναι άμοιρη ευθυνών καθώς αγόραζε μέσω παρεμβάσεων από την δευτερογενή αγορά 48 δις ευρώ ελληνικού χρέους με στόχο την στήριξη της αγοράς που κρίθηκε άκρως αναποτελεσματική.
Ίσως η ΕΚΤ να αγόραζε ελληνικό χρέος έχοντας διαβεβαιώσεις ότι δεν θα επιμηκυνθεί το ελληνικό χρέος ή ότι απλά γνώριζε εξ αρχής η ΕΚΤ ότι θα υπάρξει αναδιάρθρωση αλλά να μην συμφωνεί στην διαδικασία. Είναι αδύνατο η ΕΚΤ να μην γνώριζε το ρίσκο που αναλαμβάνει αγοράζοντας 48 δις ευρώ ελληνικού χρέους.
Ίσως η ΕΚΤ να αγόραζε ελληνικό χρέος έχοντας διαβεβαιώσεις ότι δεν θα επιμηκυνθεί το ελληνικό χρέος ή ότι απλά γνώριζε εξ αρχής η ΕΚΤ ότι θα υπάρξει αναδιάρθρωση αλλά να μην συμφωνεί στην διαδικασία. Είναι αδύνατο η ΕΚΤ να μην γνώριζε το ρίσκο που αναλαμβάνει αγοράζοντας 48 δις ευρώ ελληνικού χρέους.
Ταυτόχρονα στην ΕΕ εξετάζεται πλέον σοβαρά το ενδεχόμενο αναδιάταξης του ελληνικού χρέους μέσω επιμήκυνσης του χρόνου αποπληρωμής των ομολόγων με την έκδοση νέων τίτλων που θα αντικαταστήσουν τα ομόλογα που λήγουν με ρήτρα όσων συμφωνήσουν να μην τα πωλήσουν μέχρι την λήξη τους.
Το σκηνικό που διαμορφώνεται είναι προφανώς πολύ θολό και δυσδιάκριτο καθώς από την μια η ΕΚΤ απειλεί ότι μια αναδιάρθρωση θα σημάνει ότι θα εκπέσουν οι εγγυήσεις των ελληνικών τραπεζών ύψους 120 δις ευρώ περίπου το 80% των εγγυήσεων και από την άλλη η ΕΕ πιέζει την ΕΚΤ να αποδειχθεί μια φόρμουλα αναδιάταξης του χρέους.
Τι σημαίνει αναδιάταξη και τι σημαίνει ρήτρα διακράτησης των ομολόγων;
Το reprofiling σημαίνει αναδιάταξη και αφού αφορά το χρέος σημαίνει αναδιάταξη χρέους.
Η αναδιάταξη χρέους μπορεί να έχει πολλές ερμηνείες αλλά κατά βάση 3 θεωρούνται οι κυριότερες.
1)Η Ελλάδα ζητάει από προεπιλεγμένους κατόχους ομολόγων π.χ. τις ελληνικές τράπεζες και την ΕΚΤ που συνολικά κατέχουν 105 δις ευρώ δηλαδή περίπου το 1/3 του ελληνικού χρέους να επιμηκυνθεί αντικαθιστώντας ομόλογα που ετοιμάζονται να λήξουν σε με νέα ομόλογα μεγαλύτερης χρονικής διάρκειας και χαμηλότερο επιτόκιο.
Π.χ. σε ένα ομόλογο λήξης 2012 το ελληνικό δημόσιο μπορεί να αντικατασταθεί με ένα νέο ομόλογο διάρκειας 10 ετών με επιτόκιο 3% ή 3,5%.
Σε αυτή την περίπτωση λοιπόν διμερώς Ελλάδα και ορισμένοι κάτοχοι ομολόγων συμφωνούν και συναινούν σε αναδιάρθρωση μέσω επιμήκυνση.
Όμως το ζήτημα που ανακύπτει εδώ είναι ότι τα ομόλογα διέπονται από συμβάσεις και εντάσσονται στην ευρωπαϊκή νομοθεσία.
Η αναδιάρθρωση χρέους μέσω επιμήκυνσης θα οδηγήσει την Ελλάδα στο selective default δηλαδή στην επιλεκτική χρεοκοπία από τους διεθνείς οίκους.
Παράλληλα λόγω της πολυσυνθετικότητας των CDS είναι σχεδόν βέβαιο ότι πολλοί κάτοχοι θα απαιτήσουν να πληρωθούν τα CDS το ασφάλιστρο το παράγωγο των ομολόγων.
Δηλαδή καθίσταται κατανοητό ότι θα ανακύψουν πολλά ζητήματα μείζονος σημασίας.
2)Μια άλλη εναλλακτική επιλογή του reprofiling είναι να επιμηκυνθεί ο χρόνος αποπληρωμής των τόκων των ομολόγων.
Δηλαδή για 2 ή 3 χρόνια να μην πληρώσει τόκους το δημόσιο αλλά να τους καταβάλλει στους ομολογιούχους σωρευτικά μετά την πάροδο των 2-3 ετών.
Η λύση αυτή έχει το μειονέκτημα ότι τα ομόλογα θα αποπληρώνονται κανονικά άρα το όφελος θα είναι μικρό για την Ελλάδα.
3)Μια τρίτη επιλογή είναι reprofiling που θα περιλαμβάνει και επιμήκυνση ομολόγων και τόκων. Η λύση αυτή ίσως να είναι η καλύτερη αλλά το ζητούμενο είναι μπορεί να υλοποιηθεί καθώς τα νομικά ζητήματα που θα ανακύψουν θα είναι μείζονος σημασίας.
Τι σημαίνει ρήτρα διακράτησης
Στην ΕΕ θεωρούν ότι όσοι συμφωνήσουν σε μια διαδικασία επιμήκυνσης θα πρέπει να υπάρχει ρήτρα διακράτησης.
Συγκεκριμένα όσα ομόλογα επιμηκυνθούν και αντικατασταθούν με νέα έκδοση ομολόγων π.χ. 5ετούς διάρκειας θα δεσμεύουν τους κατόχους τους να μην πωλήσουν.
Όμως για να γίνει αυτό θα πρέπει πρώτον η διάρκεια των νέων τίτλων να μην είναι μεγάλη και δεύτερον να μην μεταβληθεί σημαντικά το επιτόκιο.
Η παράμετρος των CDS
Οι κάτοχοι των CDS διαθέτουν ένα ισχυρό όπλο. Τα παράγωγα των ομολόγων δημιουργήθηκαν για να προστατεύουν τους πιστωτές και όχι τους εκδότες.
Προφανώς και η πίεση που θα ασκηθεί από τους κατόχους των CDS να πληρωθούν θα είναι τεράστια.
Ενδεικτικά αναφέρεται ότι αν πληρωθούν τα CDS στο σύνολο τους το κέρδος που θα προκύψει θα είναι 30 δις δολάρια με βάση όμως το καλύτερο σενάριο παραδοχών και χωρίς να περιλαμβάνονται οι απώλειες όσων κατέχουν και ομόλογα. Καθαρό κέρδος προκύπτει για τους κατόχους naked CDS γυμνών μη καλυμμένων CDS με ομόλογα.
Τα πράγματα είναι πολύ απλά οι κερδοσκόποι έχουν επενδύσει και ποντάρει στην χρεοκοπία της Ελλάδος 6,5 δις δολάρια και στοχεύουν να κερδίσουν 30 δις δολάρια.
Πέτρος Λεωτσάκος
Το σκηνικό που διαμορφώνεται είναι προφανώς πολύ θολό και δυσδιάκριτο καθώς από την μια η ΕΚΤ απειλεί ότι μια αναδιάρθρωση θα σημάνει ότι θα εκπέσουν οι εγγυήσεις των ελληνικών τραπεζών ύψους 120 δις ευρώ περίπου το 80% των εγγυήσεων και από την άλλη η ΕΕ πιέζει την ΕΚΤ να αποδειχθεί μια φόρμουλα αναδιάταξης του χρέους.
Τι σημαίνει αναδιάταξη και τι σημαίνει ρήτρα διακράτησης των ομολόγων;
Το reprofiling σημαίνει αναδιάταξη και αφού αφορά το χρέος σημαίνει αναδιάταξη χρέους.
Η αναδιάταξη χρέους μπορεί να έχει πολλές ερμηνείες αλλά κατά βάση 3 θεωρούνται οι κυριότερες.
1)Η Ελλάδα ζητάει από προεπιλεγμένους κατόχους ομολόγων π.χ. τις ελληνικές τράπεζες και την ΕΚΤ που συνολικά κατέχουν 105 δις ευρώ δηλαδή περίπου το 1/3 του ελληνικού χρέους να επιμηκυνθεί αντικαθιστώντας ομόλογα που ετοιμάζονται να λήξουν σε με νέα ομόλογα μεγαλύτερης χρονικής διάρκειας και χαμηλότερο επιτόκιο.
Π.χ. σε ένα ομόλογο λήξης 2012 το ελληνικό δημόσιο μπορεί να αντικατασταθεί με ένα νέο ομόλογο διάρκειας 10 ετών με επιτόκιο 3% ή 3,5%.
Σε αυτή την περίπτωση λοιπόν διμερώς Ελλάδα και ορισμένοι κάτοχοι ομολόγων συμφωνούν και συναινούν σε αναδιάρθρωση μέσω επιμήκυνση.
Όμως το ζήτημα που ανακύπτει εδώ είναι ότι τα ομόλογα διέπονται από συμβάσεις και εντάσσονται στην ευρωπαϊκή νομοθεσία.
Η αναδιάρθρωση χρέους μέσω επιμήκυνσης θα οδηγήσει την Ελλάδα στο selective default δηλαδή στην επιλεκτική χρεοκοπία από τους διεθνείς οίκους.
Παράλληλα λόγω της πολυσυνθετικότητας των CDS είναι σχεδόν βέβαιο ότι πολλοί κάτοχοι θα απαιτήσουν να πληρωθούν τα CDS το ασφάλιστρο το παράγωγο των ομολόγων.
Δηλαδή καθίσταται κατανοητό ότι θα ανακύψουν πολλά ζητήματα μείζονος σημασίας.
2)Μια άλλη εναλλακτική επιλογή του reprofiling είναι να επιμηκυνθεί ο χρόνος αποπληρωμής των τόκων των ομολόγων.
Δηλαδή για 2 ή 3 χρόνια να μην πληρώσει τόκους το δημόσιο αλλά να τους καταβάλλει στους ομολογιούχους σωρευτικά μετά την πάροδο των 2-3 ετών.
Η λύση αυτή έχει το μειονέκτημα ότι τα ομόλογα θα αποπληρώνονται κανονικά άρα το όφελος θα είναι μικρό για την Ελλάδα.
3)Μια τρίτη επιλογή είναι reprofiling που θα περιλαμβάνει και επιμήκυνση ομολόγων και τόκων. Η λύση αυτή ίσως να είναι η καλύτερη αλλά το ζητούμενο είναι μπορεί να υλοποιηθεί καθώς τα νομικά ζητήματα που θα ανακύψουν θα είναι μείζονος σημασίας.
Τι σημαίνει ρήτρα διακράτησης
Στην ΕΕ θεωρούν ότι όσοι συμφωνήσουν σε μια διαδικασία επιμήκυνσης θα πρέπει να υπάρχει ρήτρα διακράτησης.
Συγκεκριμένα όσα ομόλογα επιμηκυνθούν και αντικατασταθούν με νέα έκδοση ομολόγων π.χ. 5ετούς διάρκειας θα δεσμεύουν τους κατόχους τους να μην πωλήσουν.
Όμως για να γίνει αυτό θα πρέπει πρώτον η διάρκεια των νέων τίτλων να μην είναι μεγάλη και δεύτερον να μην μεταβληθεί σημαντικά το επιτόκιο.
Η παράμετρος των CDS
Οι κάτοχοι των CDS διαθέτουν ένα ισχυρό όπλο. Τα παράγωγα των ομολόγων δημιουργήθηκαν για να προστατεύουν τους πιστωτές και όχι τους εκδότες.
Προφανώς και η πίεση που θα ασκηθεί από τους κατόχους των CDS να πληρωθούν θα είναι τεράστια.
Ενδεικτικά αναφέρεται ότι αν πληρωθούν τα CDS στο σύνολο τους το κέρδος που θα προκύψει θα είναι 30 δις δολάρια με βάση όμως το καλύτερο σενάριο παραδοχών και χωρίς να περιλαμβάνονται οι απώλειες όσων κατέχουν και ομόλογα. Καθαρό κέρδος προκύπτει για τους κατόχους naked CDS γυμνών μη καλυμμένων CDS με ομόλογα.
Τα πράγματα είναι πολύ απλά οι κερδοσκόποι έχουν επενδύσει και ποντάρει στην χρεοκοπία της Ελλάδος 6,5 δις δολάρια και στοχεύουν να κερδίσουν 30 δις δολάρια.
Πέτρος Λεωτσάκος
www.bankingnews.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου